NULL Skriv ut sidan - SV: Sjömanshus i Malmö

Anbytarforum

Titel: SV: Sjömanshus i Malmö
Skrivet av: Christer Wiberg skrivet 2018-10-07, 12:53
Lasse,

Efter din information så checkade jag om den informationen fanns i någon databas hos Ancestry. Hittade den i Russia, Select Death an Burials 1815 - 1917, men också i Storbrittanien, uppgifter från brittiska konsulat om födslar, vigslar och och dödsfall 1810-1968. På den senare så finns en inscannad bild av den dödboken där jag hittar Peter Wyberg (Wiberg) sailor. Jag förmodar att det var det brittiska konsulatets uppgift att föra böcker över de som färdades med brittiska skepp. Det står där dock ingenting om Sverige eller Malmö utan enbart namnet, födelseår, dödsdatum, skepp etc. Men du säger att din uppgift visar Malmö som födelseort?

Jag hittade det officiella båtnumret för S/S Abendana. Efter lite letande i Brittiska National Archives kunde jag se att skeppet fanns registrerat under denna period men ingen information var digitaliserad. Jag har nu mailat till dem och betalat för en s.k pagecheck för att se om det är möjligt att få ut crew-lists med ytterligare information om t.ex bostadsort, påmönstringsort etc från den seglatsen. Det tar dem ca 14 dagar att se om det finns någon kopierbar information. Har också letat efter potentiella datakällor från Ukraina (Odessa) men inte lyckats hitta något. I vilket fall som helst så hade de väl varit på ryska så den hade ju inte varit helt lätt.

Med lite tur får jag mer info där. Det är väldigt intressant om man kan få reda på om Peter fortfarande var svensk medborgare eller hade bytt nationalitet, om han bodde i England, om han startat ny familj där eller hade sin bas någon annanstans i världen.

Så (om vår information nu stämmer) har jag ett glapp mellan avmönstringen i Stockholm 1882 och den nya informationen från Odessa 1898, ett glapp på 16 år. Detta skulle man ju gärna vilja fylla i.

Funderar också mycket på hur jag ska ta mig vidare från avmönstringen i Stockholm 1882. Var tog han vägen då? Mönstrade på annat fartyg? Kan ju inte vara ett svenskt (om man nu kan lita på att dessa böcker är fullständiga) då han inte är noterad för fler sjömansresor. Har också kollat runt i Stockholms inflyttningsböcker om det var så att han under en tid bodde där, utan resultat.

Mvh/Christer