NULL Skriv ut sidan - SV: Min försvunna farfars far Lars Peter Wiberg

Anbytarforum

Titel: SV: Min försvunna farfars far Lars Peter Wiberg
Skrivet av: Christer Wiberg skrivet 2018-10-03, 19:40
Sven,

tack för infon. Men det verkar inte som om sjömansrullorna utan enbart sjömän registrerade vid Gävle Sjömanshus som är scannade. Lars Peter var inskriven i Malmö Sjömanshus och jag hittar honom där påmönstra Gevalia 1881 men inte i Malmö Sjömansrullor. Tänkte jag skulle leta i Gävle men det går ju inte (än).

Paul,

En av anledningarna till mitt intresse för släktforskning på min fars sida är att det är ett blankt papper för mig. Har aldrig träffat varken farmor el farfar, visste inget mer än det självklara med min far, hans bror och halvbror. Så det finns ingen hörsägen överhuvudtaget.

Det gjordes ingen bouppteckning efter modern Ingrid Lundberg enligt registren. Var förmodligen för fattig och det fanns inget att fördela. Lars Peters bror Olof var hans enda syskon men han försvann till Norge 1884 och jag hittar inte honom heller, letat som tokig i Digitalarkivet NO. Ingrid hade en bror som jag inte är klar med än.

Lars Peter blev överförd till Obefintlighetsboken 1915 och jag har inte sett någon dödförklaring i någon av de olika böckerna jag gått igenom. Malmö Rådhusrätt ska jag kolla.

Hur kommer man åt barnavårdsnämndens register. Skriver till landsarkivet?

Stort tack för ditt intresse