NULL Skriv ut sidan - SV: Hans Perssons familj, f 1758-04-26, d 1800-04-20

Anbytarforum

Titel: SV: Hans Perssons familj, f 1758-04-26, d 1800-04-20
Skrivet av: Rolf Carlsson skrivet 2018-10-03, 17:03

Det kan nog vara så, att Kerstin Andersdotter är mor till Anna och har gift om sig med soldaten Ek. Uppenbarligen flyttar Kerstin och Jon först till Wolfenfors medan Anna är kvar i Espingstorp till utflyttningen.
Jag har läst födelseförsamlingen för Kerstin till Fristad, men det står tidigare Seglora, varför jag nu läser om det som Fritsla och där finns en Kerstin Andersdotter född 1765-07-01. Någon annan Kerstin Andersdotter finns inte detta år. Dock stämmer inte föräldrarna i födelsenotisen Anders Bengtsson/Gunla Arvedsdotter) med föräldrarna i vigselnotisen nedan.

Å andra sidan kollar jag upp vigselnotisen mellan Jon Ek och Kerstin Andersdotter, nr 4 1807 (Sandhult C:3 AD bild 32), så anges föräldrarna till Anders Svensson/Britta Hansdotter. Jag får ingen vettig träff i födda i Veden på kombinationen Kerstin-And/Sven utan årtal.I vigselnotisen står för Kerstin "enka i Liden". och detta stämmer inte med Hf - hon borde då varit upptagen på sid 115 i Sandhult AI:2.

Pusselbitarna passar inte riktigt samman och några verkar att fattas!



Eftersom de flyttar samtidigt kan vi nog med rätt stor säkerhet anse att Kerstin/Anna är mor/dotter. Platsen "Fetsberg" kan knappast vara något annat än Fässberg. Det står också på flera ställen Göteborgs stift.


PS
Jag kollade även upp vigselnotisen mellan Hans Persson och Kerstin Andersdotter och där anges föräldrarna till Anders Månsson?/Ingjerd Bengtsdotter. Det står även att Kerstin är piga från Seglora pastorat. Nu har vi tre par föräldrar till Kerstin.