NULL Skriv ut sidan - SV: Olof Olofsson Kaikkalainen.

Anbytarforum

Titel: SV: Olof Olofsson Kaikkalainen.
Skrivet av: Mikael Andreasson skrivet 2018-10-01, 17:40
Jag har letat igenom mina papper och jag tog en kopia förra året när jag var förbi Finnskogscentrum och gick igenom materialet för Eskilstorpet senare Kajklastorp.

Där anges Olof Olofsson Kaikkalainen som född 1706 (i Jarl E's bok omk. 1703) i Gransjön.
Hustrun Valborg 19/4 1707 i Norra Puttorp dvs Norra Röjdåsen.

Detta är i och för sig en andra hands källa så om möjligt behöver den verifieras.
Kindsjön och fel namn på hustrun är ju inte helt logiskt så frågan är vad som är korrekt och vad som är fel.

1734 (vt 28) Mellan och ena sidan Nils Häck och Olof Staffansson i Röjdåsen och å andra deras svågrar Olof Kajkelan (står Haikelan) och Nils Hollan avsäges i tvist angående utlösen från Röjdåsen av Annika och Karin (eller Kerstin) Staffansdöttrar, vilkas fädernelotter tillsammans utgör 2/7 av 2/3 ur 2/3 av 1/16 (enligt helgärdesräkningen), som de förra begärt att få lösa men Annika och Karin vill låta ligga kvar under moderns brukning, att Nils Häck och Olof Staffansson får lösa jorden på villkor att de låter gamla hustru Annika Eriksdotter bruka den till sin död. Lotterna skall värderas.

Här skall Annika och Kerstin lösas ut dvs den Annika som "Olof från Kindsjön" gift sig med.
Kan det helt enkelt vara så att de gifter sig med varsin Olof? vilket är vad Jarl E anger i sin bok.

Olof i Kindsjön är om jag fått det korrekt den äldste sonen vilket innebär att han bör ärva sin far vilket skulle stämma med att Annika löses ut.

Det förekom fler kontakter mellan Kindsjön och Norra Röjdåsen.

1734 (ht 10) Lars Olofsson Kajkelan i N. Röjdåsen är instämd för lönskeläge med Annika Göransdotter ibidem. Lars erkänner att detta skett en vecka efter pingst förra året, men förnekar äktenskapslöfte som hennes bror, Erik Göransson, på hennes vägnar påstår och vilket man vill bevisa vid nästa ting.

1735 (vt 22) På Annika Göransdotters i N.Röjdåsen vägnar kärar hennes bror Erik Göransson till Lars Olofsson i Kindsjön, som under äktenskapslöfte lägrat henne och rått henne med barn. Lars erkänner att han lovat Annikas föräldrar Göran Larsson och Kerstin Eriksdotter att gifta sig med henne, men eftersom han ej har möjlighet till bosättning kan han ej uppfylla löftet. Lars ålägges att fullborda äktenskapet, i alla synnerhet eftersom varken hans eller hennes föräldrar är emot det. Annika skall för otidigt sängelag erlägga 2 daler småmynt.

Jag ska gå igenom Bjarne Persons bok livet i finnskogarna som innehåller en del info om Kaikkalainen i Kindsjön och Norge.

Mikael