NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 04 april, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 04 april, 2013
Skrivet av: Helen Hildinggren skrivet 2012-06-02, 23:36
Hej!
Hjalmar Johansson beskriver att han är född den 18/3 1889 i Varberg. Jag kan inte finna en sådan person men misstänker att det kan vara Hjalmar Johansson född 10/3 1889 i Istorp, Älvsborg.
Denne Hjalmar emigrerar till Amerika 1909 vilket stämmer med övriga uppgifter.
Jag söker mer uppgifter om Hjalmars familj. Har genomsökt Ancestry och funnit uppgiften att Hjalmars föräldrar ska vara August Johansson och Anna Sofia Svensdotter f. 21/5 1863.
Har två alternativ till födelsedatum för August; antingen 24/8 1861 eller 20/8 1854.
I födelseboken står siffran 4 under Hjalmars namn vilket jag tolkar som att han är barn nr 4. Jag kan dock inte finna fler barn hos August och Anna Sofia.
Kanske dog August tidigt; mellan 1889 och 1899 ?
Detta antagande för att jag hittar fler barn hos Anna Sofia Svensdotter mellan 1900 - 1904. Selma Ulrika f. 4/7 1900, Agnes Ingeborg f. 21/1 1902 och Helga Eugenia f. 10/2 1904. Dessa 3 flickor benämns som oäkta.
 
Jag söker uppgifter som bekräftar Hjalmars familj då jag gärna vill söka mig fram till nu levande släkt. Hjalmar Johansson blev Hjalmar Lund i Amerika och gifte sig med en släkting till mig Nellie Mårtensson. De fick barnen Roy och Evert. Roy Hjalmar Lund fyller 90 år i år och har under alla dessa år inte kunnat få fram uppgifter kring sin familj. Jag har under de senaste åren forskat mig fram till hans fullständiga familj på hans mors sida.  
Om det skulle vara möjligt att få fram uppgifter kring Roys fars sida skulle han bli mycket, mycket glad.
 
Är det någon som kan hjälpa mig, så vore jag också väldigt glad....
 
Helen Hildinggren, Skåne