NULL Skriv ut sidan - Mör. Systrar från Närke.

Anbytarforum

Titel: Mör. Systrar från Närke.
Skrivet av: Oskar Jonsson skrivet 2018-09-25, 03:19
Hej alla!


Behöver hjälp med att hitta två släktingar till mig som emigrerade till Nordamerika. Det gäller nämligen systrarna Klara Kristina Mör f. 26/5 1842 i Asker, Örebro län och Augusta Charlotta Mör f. 11/5 1845 i Asker, Örebro län. Det jag vet är att Klara Kristina emigrerade i maj 1870 till Nordamerika ifrån Asker socken i Örebro län. Jag har dock inte hittat några papper om hennes emigration eller vistelse i Nordamerika. Augusta Charlotta vet jag flyttade ifrån Asker socken till Sköllersta socken år 1861 men kunde ej hitta henne i Sköllersta och hon försvann då för mig i källorna.
 När jag sedan hittade deras pappa och min MM MM MF F Carl Gustaf Mörs bouppteckning från 1893 hittar jag notisen att båda dessa systrar "sedan många år tillbaka emigrerat till Nordamerika" och att deras rätt till arvet företräddes av en god man.
Jag fick då alltså reda på att även Augusta Charlotta emigrerade. Men, jag vet alltså inte var och när Augusta Charlotta emigrerade samt vad som hände med henne i Nordamerika samt vet jag inte vad som hände med Klara Kristina i Nordamerika, när och om hon kom fram vill säga. Det en kan säga med säkerhet är ju dock att båda dessa systrar lever och verkar i Nordamerika år 1893 eftersom de företreddes av en god man för att allt skulle gå rätt till med arvet.


Tacksam för all hjälp jag kan få om dessa systrar!


Med vänlig hälsning
Oskar