NULL Skriv ut sidan - SV: Min försvunna farfars far Lars Peter Wiberg

Anbytarforum

Titel: SV: Min försvunna farfars far Lars Peter Wiberg
Skrivet av: Christer Wiberg skrivet 2018-09-24, 22:48
Hej Eva,

Mycket intressant. Jag har, efter att hållit på ett tag och letat, fått en känsla av att Lars Peter lämnade Ingrid 1883 och sedan inte kommit tillbaka. Det märkliga är att han även efter detta fram tills han förs över i Obefintlighetsboken 1915 hela tiden står med i församlingsböckerna. Men jag har haft en känsla att det gjorde han som hennes man eftersom han var sjöman och det var naturligt att vara borta längre perioder.

Det får ju också en att ställa frågan om han inte var far till Lars Gustav Birger utan att han var oäkta precis som Edith Elmina och kanske också de två dödfödda barnen. Man kan ju också ställa sig frågan om han var far till min farfar Emil, men det stämmer ju iallafall med tidsperioden.

Han gjorde sin sista sjöresa 1882 enligt Malmö Sjömanshus såtillvida han inte är registrerad och fortsatt sina resor i något annat sjömanshus, jag får jaga vidare där. Har lite problem att hitta honom på sista sjömansresan, finns i påmönstringen men hittar ingen sjömansrulla med skeppet han skulle färdats på.
Hittar jag den så kanske jag hittar lösningen i en avmönstring i främmande land.

Förresten, du skriver om den dödfödda dottern 1889 att hon antecknades som född inom äktenskapet samtidigt som kommentaren i församlingsboken säger annat. Hittar inte det, vad menar du då?

Frustrerande, men spännande!

Mvh/Christer