NULL Skriv ut sidan - SV: Min försvunna farfars far Lars Peter Wiberg

Anbytarforum

Titel: SV: Min försvunna farfars far Lars Peter Wiberg
Skrivet av: Eva Dalin skrivet 2018-09-24, 22:14
Första gången noteringen finns med (i Caroli AI:118 s 462) står det att  Lars Peter hade övergivit sin hustru och varit borta sedan 1883.
Texten med variationer hänger med till dess att familjen flyttar till V Skrävlinge 1897, därefter är den borta.
Kanske kom Lars Peter  hem igen eller så följde informationen inte med till  prästen i V Skrävlinge.
Det skulle vara intressant att se vad som står i  inflyttningsattesten som lämnades i V Skrävlinge.
Vem begärde ut attesten och vem lämnade in den? Maken?  Hustrun?   
Tyvärr är den inte skannad, men finns förhoppningsvis på Malmö Stadsarkiv. Ska kolla nästa gång jag kommer dit.
Var Lars Peter hemma hösten 1884? Kanske var prästerna i Caroli inte heller de så informerade.
Sonen Lars Gustav Birger, f 1885,  skrevs in i dopboken som född inom äktenskapet med Lars Peter som far.
Det gjorde hustruns oäkta dotter Edit Elmina, f 1887, också,  och det hade stått kvar om inte modern 
särskilt anmält att maken hade förlupit henne och inte var barnets far (Caroli CI:17 s 117).
En dödfödd dotter kom 1889 och antecknades som född inom äktenskapet (CI:17 s 291)
samtidigt som kommentaren i församlingsboken säger något annat.

Eftersom Lars Peter var sjöman   var det förklarligt att han var borta från hemmet långa perioder och så länge ingen
uttryckligen anmälde att han inte avhörts sedan då och då eller rymt eller bosatt sig i Amerika eller liknande  ansågs han skriven i hemmet i Malmö.
Tyvärr gjordes ingen bouppteckning efter hustrun, så där kan ingen vidare kunskap hämtas.
Magistraten i Malmö (M) DödReg:2 (1900-1910) Bild 267 / sid 266