NULL Skriv ut sidan - SV: Johan Wilhelm Ågren

Anbytarforum

Titel: SV: Johan Wilhelm Ågren
Skrivet av: Eva Garcia skrivet 2018-09-22, 11:49
Hej Lasse.
Tack för ditt intresse men jag har hittat mycket mer om min Johan Vilhelm Ågren f 1787 Hovförsamlingen, Stockholm. Han var son till Carl Ågren f 1752 i Södra Solberga, Jönköping. Carl Ågren var i sin tur son till Henric Ågren f 1725 i Jönköping som var gift med Anna Ehrenreuter f, 1730.

Min Johan Vilhelm gifte sig med Anna Sofia Bergman, f 1791, Björkö, Jönköping. Dom fick tillsammans 11 barn, varav 10 levde till vuxen ålder. Johan Vilhelm var militär och var 1813-1814 med i fälttåg i Tyskland och Norge där han fick medalj för tapperhet i fält, se min profilbild. Under denna tid dog deras förstfödda barn. Jag har sedan följt familjen, dom flyttade en del pga hans yrke. Från Södra Solberga flyttade dom till Nävelsjö, Nottebäck och Långasjö. 1853 Svärdsman.  1859 flyttade dom, när han slutade sin militär karriär som Fanjunkare, till Karlskrona där han efter några månader avled. I Nävelsjö så föddes min farfars far som var en av Johan Vilhelms söner. Vad jag dock konstaterat under denna resan är att det fanns många Johan Ågren i Jönköpingstrakterna. Fadern till Henric Ågren, se ovan, hette också Johan Ågren från Jönköping, dock född 1701 och endast två barn, han dog ung.
Jag tänkte mig försöka mig på att hitta i militärrullor då någon i varje generation från äldst ner till min farfars bror varit militärer men än har jag inte kommit på hur man gör. Tar lite i taget.
Är det något du undrar över så hör gärna av dig
Eva