NULL Skriv ut sidan - Okänd socken i Halland

Anbytarforum

Titel: Okänd socken i Halland
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2016-02-04, 19:25
Tillfällighetsfynd ur Nytt och Gammalt (Lunds Weckoblad), N:o 7 och 8, 1808 9/3, sid. 62-63:
»Tiggare-gossen Abraham Andersson blef för tre år sedan af mig upptagen, och satt uti Bagare-läran, med löfte att njuta min faderliga omwårdnad för sin framtid. Till den ändan har jag wid lediga stunder sökt lära honom läsa och skrifwa, på det han, när läro-åren woro slutade, måtte icke allenast blifwa kunnig i sitt handtwerk, utan äfwen äga de insikter, att om han ledsnade derwid, han då ej skulle fruktlöst anwändt sin ungdoms dyrbara tid, eller wara alldeles beröfwad tillfälle att kunna ingå uti något annat lefnadsstånd. Ofta har jag rönt, att wälgärningar med otack blifwa belönta, och ett tydlige bewis härpå gifwer mig nämnde Abraham Andersson, hwilken Söndagen den 7 sistledne Febr. om aftonen saknades i mitt hus, utan att jag om hans wistande kunnat få någon underrättelse. Som jag en gång åtagit mig hans uppfostran och för honom trädt i faders ställe; så ålägger mig mitt samwete, att för detta ungdomsfel ej förskjuta honom, utan anser jag twertom för en kär plikt, att kunna återföra honom på dygdens wäg, och till den ändan får jag hos den wördade allmänheten ödmjukast anhålla att den som om hans wistande äger någon kundskap, täcktes wara god emot wördnadsfull tacksägelse och wedergällning mig derom underrätta, och på det han så mycket lättare må igenkännas, så får jag anmäla, att han är på 16:de året, född i Halland, liten och undersättsig till wäxten, med blekt ansikte, swarta hår och ögonbryn. Han war wid afwikandet klädd uti en blågrå frack med gula knappar, röd wäst, swarta byxor och stöflar samt nu swart hatt på hufwudet. Lund den 8 Martii 1808.
And. Möller.»