NULL Skriv ut sidan - SV: Högsjö

Anbytarforum

Titel: SV: Högsjö
Skrivet av: Hans Olof Johansson skrivet 2018-09-19, 10:29
Hej Ewa!

Tyvärr är de flesta av de släktträdstjänster som bjuds ut på nätet notoriskt otillförlitliga. De släktträd som läggs in av mer eller mindre kunniga släktforskare innehåller inte sällan felaktiga kopplingar och påhittade släktingar, och de blir inte bättre av frestande erbjudanden av typen "Klicka här så får du 12 nya släktingar till ditt träd". När man har fallit för frestelsen och sedan upptäcker att de flesta eller alla de nya "släktingarna" inte alls hör dit, kan det vara mycket svårt att få bort dem igen. Och att försöka rätta felaktigheter i någon annans träd är nog något som de flesta avstår ifrån.

I det här fallet verkar det dock som om själva databasen innehåller rätt födelseort, trots att man får upp den felaktiga uppgiften bland de träffar som en sökning ger (se bild nedan).

När jag sökte på Ingrid Kristina Törngren i Ancestrys publika medlemsträd, fick jag tre träffar. I två av dem uppgavs att hon var född i "Sweden" utan närmare precisering, men när jag klickade på länken i den post som uppgav att hon var född i Bayern, fick jag märkligt nog upp en fullständig post med korrekt födelseort.

Det verkar alltså som om det finns ett allvarligt fel i själva söksystemet.

Hälsningar
Hans Olof