NULL Skriv ut sidan - SV: Hur tolka sjömanshusens mönstringsrullor korrekt?

Anbytarforum

Titel: SV: Hur tolka sjömanshusens mönstringsrullor korrekt?
Skrivet av: Anders Väppling skrivet 2018-09-03, 19:57
Kikade också i dessa böcker häromdagen.

Jag tror att det funkar lite som slottider på en flygplats. Är man inmöstrad (eller påmönstrad) på fartyget så var det helt enkelt vädret som avgjorde när man avlöpte hamn. Vanligtvis ingen anledning att vänta. Däremot så tror jag avmönstringen skedde samma dag fartyget anlöpte hamn.

I boken för Landskrona så kan man t.o.m. följa enskilda fartyg. De mönstrar på en viss dag med en viss destination och dyker sedan upp som avmönstrade några dagar senare. Ofta var detta resor inom Östersjön/Öresund och om du hittar flera sådana resor så kan du i princip avgöra normal tid för seglats.

/Paul
Hej Paul!


Det låter som mycket rimliga antaganden tycker jag. Och tyvärr kanske det då blir svårt att då "spika" en exakt tidpunkt (och plats) då exempelvis min anfaders resa påbörjades. Vore kul att få med lite exakta angivelser angående tid, plats, temperatur, vindriktning och så vidare, men det är ju å andra sidan inte hela världen.


Och det var en bra idé gällande studier av när skeppen avgick och ankom! Det ska jag ta vara på. Som du säger kan man förhoppningsvis bilda sig en uppfattning om hur lång tid resor till olika platser vanligen tog. Det som förbryllar med exempelvis min anfaders resa, såsom den uttrycks i Sjömanshuset i Stockholms mantalsrullor, är ju att dom är ute i nästan två år. Naturligtvis var dom inte ute till sjöss så länge utan måste ha gjort otaliga turer fram och tillbaka, säkerligen mellan samma platser upprepade gånger. Man tycker det borde finnas en bok i ämnet! Jag menar, jag läser just nu en bok om Tripolitanska kapare på Barbareskkusten - någon borde rimligen fördjupat sig i den svenska handelssjöfartens arkiv tycker man!  :D




I vilket fall; tack för ditt svar och ha en fortsatt trevlig kväll!


Mvh,
Anders