NULL Skriv ut sidan - dna etnicitet och svenskt ursprung

Anbytarforum

Titel: dna etnicitet och svenskt ursprung
Skrivet av: Hans Jönsson skrivet 2018-09-01, 16:06
Hej!

Nu ska vi se om jag kan förklara min fråga på ett bra sätt.

Enligt ett autosomalt dna test är jag:

50% scandinav
25% nordeurope
15% engelsk
10% östeurope

Enligt min släktforskning (1700 - idag, ca 7 generationer) är jag:
90% skåning
10% dalslänning, smålänning och västgöte

Vad ska till för att för att jag ska ha blivit 25% nordeurope?
Om t ex farfar hade varit från Frankrike så kunde jag köpt resonemanget. Jag är ju 1/4 av min farfar.

Men 7 generationer bak har jag inget som tyder på att jag skulle ha utländskt ursprung.
Det borde betyda att etniciteten är beräknad längre bak i tiden. Det köper jag.

Tillbaka var jag geografiskt hittat mina släktingar:
farfar: sydvästra skåne, i stort sätt alla i 7 gen bak kommer från "söder om landsvägen"
farmor: nordvästra skåne, höganäs, örkelljunga, några enstaka från dalby med omnejd, enstaka smålänningar , 7 generationer
morfar: perstorp i skåne, dalsland, västergötland,  7 generationer
mormor: skåne, västra mellersta runt Landskrona, östra syd östra runt simrishamn.  7 generationer

Jag har dna testat min mor.
70% skandinav
25% engelsk
5% finsk

Notera att min mor helt saknar nordeuropeiskt dna.

Tänker jag nu rätt? Geografiskt sätt till en liten yta som Skåne trots allt är har det kommit olika grupper av människor från då england, nordeuropa mfl
som bosatt och stannat i sina regioner i Skåne i flera generationer. (Jag hoppas jag inte tappat dig?)

Finns det någon därute som bor kvar i en region, vilken som helst, där föräldrarna är i från denna och andra förfäder har gjort det i flera generationer?
Exempel: Alla släktingarna är ifrån "söder om landsvägen" i Skåne inklusive mig och mina föräldrar.

Hur ser er etnicitet ut?

Mvh
Hans Jönsson