NULL Skriv ut sidan - SV: Hunnestad

Anbytarforum

Titel: SV: Hunnestad
Skrivet av: Catrine Engström skrivet 2018-08-30, 20:10
Hej!

Jag letar info om Maria Charlotta Bengtsson, född 1890-02-18 i Blixtorp nr. 6 enligt födelseboken. Hon var tvillingsyster till min farfars mor, Charlotta Maria Bengtsson, och jag har fått berättat för mig att hon led av autism. Detta bekräftades när jag i Församlingsböckerna (1900-1913 & 1913-1928) såg att kommentarerna "sinnessjuk", "idiot" och "mindre vetande" fanns vid hennes namn. Hursomhelst, i Församlingsboken 1913-1928 står hon på Blixtorp nr. 6, även hennes mor Anna Johanna Johansson (f. Johansdotter) samt tvillingsyster med man och familj. Vad hände med Maria Charlotta? Sattes hon på institution när modern avled? Eller avled hon innan modern? Bodde hon kvar med sin tvillingsysters familj? Jag har inte tillgång till någon dödsbok, så jag vet varken när hon eller modern dog. Jag har hittat min farfars föräldrars gravar, och Maria Charlottas tvillingsyster dog 1962-09-28 i Hunnestad precis som maken (min farfars far). Finns det någon som kan hjälpa mig med hur jag ska komma vidare?

MVH Catrine