NULL Skriv ut sidan - SV: Sara Charlotta Ramberg och timmermannen Johan Hellström

Anbytarforum

Titel: SV: Sara Charlotta Ramberg och timmermannen Johan Hellström
Skrivet av: Inga Wallenquist skrivet 2018-08-27, 19:55
Hej Åke!

Du har lagt ned ett jättejobb på att spåra Sara Charlotta Ramberg. I Läby sn så var det så otydligt skrivet så man nästan inte kunde se vad det stod. Jag läste Hovförsamlingens hfl för den här tiden och hittade inte Sara Charlotta och jag har läst dödsboken för Hedvig Eleonora (där jag trodde att de var bosatta) med utan att hitta dem. När det gäller Sara Lotta Hellström i Adolf Fredrik så tittade jag inflyttningslängden och det var ingen inflyttning i församlingen från 1806 till 1810, så det kanske inte är hon. Min Sara Charlotta är född 1759 och det är ganska stor skillnad på 1766 eller 1767, men ingen Sara Charlotta Ramberg är född i Nyköping under de åren. Jag är väldigt luttrad vad gäller födelsedatum. Det står "fel" födelsedatum på föräldrarna, pappersmakaren Anders Ramberg och Maria Elisabeth Halling, också. De flyttar mycket och det är inte alltid deras födelsedatum stämmer. De  vistas några år i Nyköping och flera av barnen är födda där. Två av söner är födda i Finland. Sedan återvänder de till Nyköping och sedan till Östergötland, Skönberga (Bolltorp)och Tannefors pappersbruk. Sara Lotta är född i Nacka, bosatt i Nyköping och flyttar därifrån 1776 till Stockholm, så det finns alla skäl att hon har "tappat eller förväxlat" sitt födelseår. /Hälsningar Inga