NULL Skriv ut sidan - SV: Varför hänger vissa släktnamn kvar medan andra inte gör det?

Anbytarforum

Titel: SV: Varför hänger vissa släktnamn kvar medan andra inte gör det?
Skrivet av: Klas Wallén skrivet 2018-08-22, 21:29
Johan: Jag har i alla fall ett exempel från min egen släkt där en soldat Johan Ståhl får flera barn som även de tar Ståhl som efternamn men där yngste sonen själv blir soldat och i stället blir tilldelad namnet Ekstrand. Det vanligaste var att det antingen fanns ett namn kopplat till soldattorpet, så att den soldat som flyttade till ett nytt torp helt enkelt fick ta ett nytt soldatnamn, eller att soldaten vid antagningen blev tilldelad ett namn av ansvarige förrättare som i fallet med Mobergs Raskens.

Christer: I de socknar jag framförallt forskar i kan det nog förekomma att kvinnor står som Pers dr men min uppfattning är att det är mycket vanligare med Persdotter. Gjorde några snabba sökningar i några socknar (bland andra Grythyttan, Hällefors och Gåsborn) blandat för slutet av 1600-talet och mitten av 1700-talet och då hade prästen skrivit namnen "normalt" som Persdotter eller eriksdr men i Frykerud kan det eventuellt ha funnits ett litet mellanrum mellan namnet och dr under mitten av 1700-talet.

VH Klas Wallén