NULL Skriv ut sidan - Karlskrona tyska (t.o.m. 1846)

Anbytarforum

Titel: Karlskrona tyska (t.o.m. 1846)
Skrivet av: Annette Fast skrivet 2014-04-21, 11:24
Hej Eva,  
och tack för taxeringslängden. Personen som har skrivit ner den hade en mycket tydligare handstil än många av de samtida prästerna. Men vad står under nr.12 Bagaren Anders Heyding, 12 fönsterluft? 30 Arb. ....? Jag skulle nog behöva träna upp min läskunskap för tysk/svensk 1700-tals stil. Någon bok att rekommendera? Känner du eller någon annan på forumet till någon bra karta över Karlskrona innan branden 1790, där man kan se kvarteren och tomterna? Tillbringade stor del av gårdagen med att jämföra och gå igenom Lantmäteriets kartor utan framgång.  
 
Dessutom tack till Anders Jönsson för ditt svar kring gravplatser under 1700-talet för Karlskroniterna och uppslagen. Det fick mig att fundera lite. Andreas Heidinger d.ä. dör januari 1780 och begravs då i Tyska kyrkan enligt dödsboken. Frågan är om övriga släktingar också begrovs i kyrkan. Du nämnde en epedemikyrkogård ute på Vämö vid Tyska Bryggargården. Försökte hitta kyrkogården på den karta som Ostkanten har på sin sida (Karlskrona 1877), men kyrkogården finns inte utmärkt där. Däremot finns en kyrkogård utmärkt i hörnet Drottninggatan Östra Köpmansgatan som Stadskyrkogård. Den kyrkogården kanske kom till senare och var kanske inte till för den tidigare Tyska församlingen?
 
Hälsningar
Annette Fast