NULL Skriv ut sidan - SV: Östra Ny

Anbytarforum

Titel: SV: Östra Ny
Skrivet av: Oskar Jonsson skrivet 2018-08-19, 16:14

Hej Mats!


Tack för din hjälp! Efter att ha undersökt mer noggrant så märker jag nu att detta inte kan vara min anmoder eftersom hon födde sin son och min anfader Carl Jonsson den 7/2 1768 i Östra Ny. Om hon skulle vara född omkring 1711 så kan detta inte vara min anmoder. Jag måste ha antagit fel när jag såg en vigselnotis om att en änka Maria Nilsdotter boendes på Höckerstads ägor gifte sig med en Hemming Olofsson.


Alltså var det inte rätt Maria Nilsdotter jag hittade när jag såg vigselnotisen år 1777.


Det enda jag vet med säkerhet om Maria är att hon den 7/12 1760 gifter sig med min FF FF FF FF båtsmannen Jon Olofsson Bjerman (f. ca 1715 - d. 21/12 1770 i Östra Ny) i Östra Ny socken. Jag vet också att hon föder 3 barn, Anna f. 16/10 1761, Nils f. 27/1 1765 och Carl f. 772 1768, alla födda på Höckerstads ägor i Östra Ny socken. Var och när hon är född vet jag tyvärr inte.


Frågan är var hon tog vägen efter sin make Jons död år 1770. Om någon kan hjälpa mig med detta skulle jag vara väldigt tacksam! och även om någon vet var och när hon föddes samt dog.


Tack på förhand!