NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-10-28

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-10-28
Skrivet av: Kristina Hård skrivet 2004-04-04, 12:01
Tackar så hemskt mycket för informationen!!
 
Niklas! Det var länge sedan jag såg noteringarna i husförhörslängden! Det var just vad de där bokstäverna står för som förbryllade mig. Å andra sidan har jag inte så där mycket hum om vad prästerna brukade notera. Jag undrade om det kunde ha något att göra med att Anna Lena var krympling. Å andra sidan verkar det inte alls stämma med tanke på att ungefär samma nämns vid Johanna Botilda. Du har nog rätt.
 
Gun! Jag har hittat en del. Att Petter Lundgren var från Göteborg och skräddare men inte det där med klok gubbe..kul! En fråga, Catharina Falenia i Magnarp, vilken socken räknas Magnarp till? Är det också Östra Karup? Var Lars Falenius präst (med tanke på namnet och att hon benämns jungfru)?
 
Jag visste inte heller att det fanns en första dotter Anna Lena (till Johannes Stark och Lovisa Lundgren) som dog redan tidigt. De gör att de hade tre döttrar som dog. Eftersom min ana (som jag kände till från början) är Sven Peter Berndtsson Glad är jag naturligtvis mycket intresserad av vad som finns att hitta i de olika torpböckerna. Var får jag tag i dem? Finns de tillgängliga på arkivet i Lund eller är det något man beställer?
 
Jag vet att Sven Peter Berndtsson Glad och Johanna Sophia Stark fick en dotter Emma Bernhardine 1886, men jag vet inte om det fanns fler barn till dem.
 
mvh
/Kristina