NULL Skriv ut sidan - SV: Rosalie...skonerten som försvann!!!

Anbytarforum

Titel: SV: Rosalie...skonerten som försvann!!!
Skrivet av: Harald Nordius skrivet 2018-08-09, 20:27
Vraket hittades ju inte förrän några veckor in i april enligt tidningsklippet ovan, så det kan inte ha rapporterats den 25 mars. I stället är det nog så att man man har fört ihop dessa tre med alla som drunknade i stormen över södra Östersjön och södra Kattegat den 25 mars. Det är sammanlagt 27 döda genom drunkning den 25 mars i Mjällby. Dock var det inte så hårt väder på Skagerak den 25 mars. I Svenska Dagbladet rapporterades vädret på ett antal platser i Norra Europa kl 8 f.m. dagen före. Jag har ställ samman lite uppgifter om de aktuella dagarna. Några dagar saknas för i söndagstidningen var det inga rapporter och den 25 mars (Jungfru Marie bebådelsedag) utkom ingen tidning. Vindstyrkan anges med tal: 0=lugnt, 1=svag vind, 2=laber vind, 3=frisk vind, 4=hård vind, 5=storm, 6=orkan.
Oksøy ligger utanför Kristiansand lite öster om Mandal.

16 mars
Oksøy V 1
Strömstad S 1 snö
Göteborg SSO 2 snö
17 mars
Oksøy --- dimma
Strömstad O 1 dimma
Göteborg SSO 1 dimma
18 mars
Oksøy SV 2 dimma
Strömstad SV 1 dimma
Göteborg S 1 dimma
20 mars
Oksøy V 3
Strömstad NV 3
Göteborg NV 3
21 mars
Oksøy VNV 3
Strömstad NV 3
Göteborg NV 2
22 mars
Oksøy NV 3
Strömstad NNV 2
Göteborg NNV 2
23 mars
Oksøy N 1
Strömstad NO 1
Göteborg VSV 1
25 mars
Oksøy NNO 4 mulet
Strömstad NO 4 halvklart
Göteborg ONO 3 nästan klart
Halmstad ONO 5 klart
Karlshamn NO 5 snö
Så har jag upptäckt att trådstartaren har skrivit om detta tidigare: https://forum.genealogi.se/index.php?topic=54695.0 (https://forum.genealogi.se/index.php?topic=54695.0)

Där får man också veta vem den fjärde mannen var. Det var en norrman som hade mönstrat på i Mandal. Det står också att skutan var nyinköpt, så tidningsuppgiften stämde tydligen. Kan det vara så att man har registrerat henne i Sölvesborg och mönstrat tre personer där medan hon låg i Mandal? Hon finns inte i Sölvesborgs mönstringsliggare 1897, vilket också tyder på att hon faktiskt var nyinköpt.


Tillägg: Ja, så var det tydligen. Jag hittade en avmönstring från Rosalie i januari 1898 i Mandals mönstringsjournal. Där står att hon hör hemma i Mandal.