NULL Skriv ut sidan - Posseska eller Cronhiorts eller Löwenfels?

Anbytarforum

Titel: Posseska eller Cronhiorts eller Löwenfels?
Skrivet av: Kristoffer Andersson skrivet 2018-08-08, 23:41
Hej!

Jag är på jakt efter en Ludvig Schram, gift med Sine Nilsdotter och far till Gertrud Ludvigsdotter (Skartofta CI:1 b.182 / s.182). I födelsenotisen står det att han är soldat vid Possiska regementet. Efter att ha letat på internet har jag förstått att Posesska regementet var ett regemente i Stralsund uppkallat efter Mauritz Posse. Men när jag försöker hitta generalmönsterrullorna hos Arkiv Digital så står det inte Posseska när jag letar mig ner till de årtal jag är ute efter (1755), utan istället Cronhiorts eller Löwenfels regemente. Efter lite vidare sökning på internet så verkar det som att regementet tog namn efter den som styrde vid tillfället.

Jag undrar varför det i födelsenotisen står Posseska regementet om det vid den tiden hade ett annat namn?

Har jag tänkt rätt här? Jag har letat igenom generalmönsterrullorna för åren 1754 och 1759 (1273 Överste Karl Gustav Cronhiorts regemente 1 st. &  1274 Överste Johan Maximilian Löwenfels' regemente 1 st.) utan att hitta någon Ludvig Schram.

Någon annan som har en Ludvig Schram i sitt träd?

Tack på förhand