NULL Skriv ut sidan - SV: Robert

Anbytarforum

Titel: SV: Robert
Skrivet av: Britt-Marie Waller skrivet 2018-07-28, 18:39
Det finns ju en familj Rubbert/Robert på Bordsjö bruk i Askeryd (H). Klensmeden Johan Persson Robert gifter sig i Godegård 1723-05-03 med Anna Jacobsdotter Cardon. 1726 anges de vara inflyttade från Godegård till Bordsjö bruk enligt AI:2 Askeryd s 31. Se även s 77 i samma hfl och AI:3 s 8. Sonen Fredrik Rubbert f 1731 och Johan Persson Rubbert anges som gårdssmeder precis som Petter Rubbert som är gårdssmed på Grönlund i Åsbo.

Det skulle kunna vara så att Petter Rubbert är första barnet i ovanstående äktenskap, den första sonen borde heta Petter efter farfar med tanke på de ganska traditionsbundna dopen av barn i Godegård. Det saknas en hel del barn i Godegårds födelseböcker (jag har forskat mycket i just denna socken). Första barnet i Askeryd är fött 1727, vilket då är flera år efter vigseln 1723. Johan Persson (Robert) från Bordsjö bruk i Småland är dopvittne i Godegård 1729, vilket jag har noterat sedan tidigare. Fadern till detta barn heter Jonas Mårtensson Grell och jag tror att hans hustru är syster till Johan.

Detta är bara en teori, du kan ju titta lite på uppgifterna i alla fall....

Med vänlig hälsning

Britt-Marie