NULL Skriv ut sidan - SV: Lantvärnscompanier i Västernorrland Län

Anbytarforum

Titel: SV: Lantvärnscompanier i Västernorrland Län
Skrivet av: Hans Sjöqvist skrivet 2018-07-23, 09:35

Ja, det är konstigt. Hans Bror Nils Persson, Junsele blev också Lantvernist 1809 enligt en anteckning i Junsele Hfl. Även Olof Pärsson står som lantvernist i hfl.Han finns med i den förut nämnda namrullan  som upprättades vid Bataljonens upplösning 10/5 1809 Han står där som Thalin på nr 29, 2:ra Comp.
Vad som står är: N.Thalin  18 år från Junsele (Han föddes 1789 i Junsele) 5 fot och 8 tum lång samt kvar i nummer. Enligt f.d. Arkivarien Gunnar Olofsson Krigsarkivet betyder detta att han inte får avsked vid denna mönstring. En andra kopia som har överskrift Resele , Junsele och Lidens socknar i Ångermanland och det är en avlöningsverifikation från året därpå 15/9 1810. Där står Nils med.
Efter att ha fått avsked vill jag minnas att han fortsatte några år att kalla sig Thalin.
Han har enligt Strömberg aldrig varit Båtsman i Junsele och inte i Fjällsjö där han vistades en tid med sin familj.


Jag nämnde tidigare att det fanns en annan Olof Flodin på Nr 94 beviljades avsked 1809 och hade patronymikonet Andersson. född i Sollefteå 1791 som o.ä. son till en Agda Olofsson En ansökan av en delägare i Båtsmansrotan nr 5 i Wästanbäck, Sollefteå, Nils Olofsson gör denna ansökan. Han mönstrade in som Reserv Båtsman för denna Rote 7 juni 1809. Denne Olof Flodin kan avskrivas .


Kvar finns Olof Flodin på Nr 56, 4 comp.
Jag börjar undra om det överhuvud taget går att utreda detta. Trodde att det kunde vara den Olof Pärsson Märling som uppges i Strömbergs båtsmansdatabas som född i Sollefteå 1786 inmönstrad 1809 död samma år. Det finns ingen Olof född i Sollefteå 1786 med en far Pär. Olof Pärsson var född just 1786 men.....