NULL Skriv ut sidan - SV: Lantvärnscompanier i Västernorrland Län

Anbytarforum

Titel: SV: Lantvärnscompanier i Västernorrland Län
Skrivet av: Hans Högman skrivet 2018-07-23, 07:25
Jag blir lite konfunderad när du skriver att han hade ett soldatnamn, Flodin. Lantvärnet och dess efterträdare Beväringen (inrättat 1812) var värnpliktssystem för militär utbildning och träning av unga män. Varje år inkallades en årskull för utbildning. Denna utbildningstid var mycket kort. I Beväringen var de värnpliktiga inkallade för träning på endast 12 dagar. Först 1856 ökades utbildningstiden.
Dessa unga värnpliktiga som inkallades för militärträning fick inga soldatnamn (vad jag känner till). Det var de indelta soldaterna som hade soldatnamn.
Medelpad och Ångermanland var avdelad till båtsmanshållet under indelningsverkets epok. Eftersom din ana kom från Junsele i Ångermanland, hade ett soldatnamn/båtsmansman, så funderar jag på om han kan ha varit kronobåtsman men tilldelats till Lantvärnet i Västernorrland för att hjälpa till med träningen av de inryckte i Lantvärnet under kriget 1808 – 1809. Han kanske var korpral?
 Lantvärnet existerade enbart under kriget och lades därefter ned så det hann aldrig riktigt bli etablerat och jag undrar i vilken mån de han utbilda de lantvärnssoldater som skickade till kriget i Finland. Lantvärnet skulle förstärka de ordinarie förbanden men pga av bristande utbildning och utrustning slutade det ofta illa för de lantvärnssoldater som sattes in i kriget. Många dog dessutom i fältsjukan. Junsele hade 3 båtsmansrotar: numren 114, 115 och 116.
Men enligt Strömbergs databas på internet över Västernorrlands båtsmän har det inte funnits några båtsmän i Junsele med båtsmansnamnet Flodin (varken ordinarie eller fördubblingsbåtsmän). Se http://www.gstromberg.nu/index.htm
Så, din Flodin är en gåta. /Hans