NULL Skriv ut sidan - SV: Ullared

Anbytarforum

Titel: SV: Ullared
Skrivet av: Svante Wahlström skrivet 2018-07-21, 00:04
Information:
Lars Svensson f 1849-01-14 d 1930-04-17 och hans hustru Johanna Kristina Bengtsdotter (Svensson) f 1855-02-12 d 1942-12-04 ligger båda begravda på Ullareds kyrkogård. Kvarter 03, Gravplats 0010 (Kvarter 03 skall visst ligga på den delen av kyrkogården som ligger närmast Vårdcentralen på andra sidan vägen.)

(Lars föräldrar ligger för övrigt på samma kyrkogård. Sven Larsson f 1817-06-15 d 1903-12-23 och Anna Britta Kristoffersdotter f 1815-07-24 d 1901-08-29 vilar i en grav belägen i kvarter 01 och gravplats 0225.)

Jag planerar att den närmaste tiden (juli 2018) köra dit och se hur Lars och Johanna Kristinas grav ser ut idag.

Skall även se om det finns några rester av grav för Anders Olausson Flähult  f 1833-11-06  d 1925-05-27. Kvarteret skall vara 02 och platsen 0011. Hans tre ogifta barn Carl Aron, Thilda och Hanna vilar gemensamt i grav i kvarter 03, plats 0059. 

--------

Jag skall i samma vända försöka hitta platsen där torpet Bergslyckan resp. torpet Lönåsen under Hjärtared 1 låg. Där Lars Svensson och Johanna Kristina bodde sedan de flyttat från Lyngstek 1906.

Jag får ingen ledning i Församlingsböckerna om Bergslyckan och Lönåsen var två olika torp eller samma. Det anges i förs.bok. att när de flyttar från Lyngstek 1906 så flyttar de 1906-11-19 till ett torp som heter Bergslyckan, men sedan har jag uppgifter om att de bodde på ett torp  som hette Lönåsen. Båda är torp under Hjärtared 1. Geografiskt verkar det vara två separata torp / torpplatser enligt inlägg ovan.

-----

Jag har via DNA påträffat en släkting i USA som jag är fjärde man med. Hon heter Kathy Sims f 1946. Hennes mamma hette Vivian f 1922. Vivians mamma hette Ester f 1898 och var yngsta dottern till Lars Svensson och hans hustru Johanna Kristina. Av Kathy har jag fått en del information, utöver den som går att finna i kyrkoarkiven, samt två fotografier, ehuru inte så skarpa, på Lars och hans hustru. Jag har även fått ett fotografi på en skolklass i Ullared och på det är Ester markerad med pil och text. Hon och de andra eleverna ser ut att vara cirka 11 år gamla, dvs fotografiet verkar vara taget cirka 1909. Det andra fotografiet är på en grupp konfirmander i Ullared och jag antar att Ester är med där också och i så fall är fotografiet taget cirka 1913 när hon var 15 år.

Jag har även fått fram en hel del information om Lars och Johanna Kristinas sju barn, Karl f 1886, Algot f 1886 d 1887, Anna f 1888, Svea f 1891, Tilda (Ida) Teresia f 1893, Hilda Albina f 1896 och ovan nämnda Ester Viktoria f 1898, men eftersom detta är ett offentligt forum så publicerar jag det inte här. Mailar dock det jag vet så här långt om Lars familj samt de ovan nämnda fotografierna, till intresserade.

Jag trodde att Lars och hans hustru vilade i samma grav som deras son Karl som avled 1921-12-17, men så kan inte vara fallet. Om denne Lars står det vid sökning på "Svenska gravar Falkenbergs Pastorat" bara att gravrätten har återgått till upplåtaren.

Utvikning om Lars Svensson:
I ett brev daterat 1929-11-02 som Anna Kristina skrev till sin dotter Hanna i New York skriver hon: "... och så mötte jag Selma i Ullared och så gick vi till Flähult och hälsade på morbror Lars och så kom vi hem på torsdagen. Det var så roligt och de hade det så bra och de hade ett litet fint hus. Morbror såg bra ut, men han är så stel i kroppen, men han gör / river näver och hugger bränsle. De hade fått byggt upp huset för tusen kronor och så var allting färdigt, kakelugn och innanfönster och spännpapper på väggarna och så var och väl gjort och de hade inte lite penningar över."

Så då i november 1929 verkar det ju som om Lars och Johanna Kristina har flyttat till Flähult. I förs. bok.  är de båda dock fortfarande mantalsskriven på ett "torp" under Hjertared 1 när han avlider halvåret senare. Först 1930-11-18 blir änkan Johanna Kristina mantalsskriven på Flähult.  Men det är väl den vanliga eftersläpningen.

--------

Fråga om återuppfört torp i Ullared ca 1900 / 1901:
Men jag vill avsluta med en för mig viktig fråga som jag kom på spåren när jag forskade om Hallabro 1 i Källsjö. Frågan rör Ullared ;-)
Min morfar Albin och hans föräldrar och syskon nödgades 1879 flytta från släktgården i Holma Källsjö till ett båtsmanstorp som hette Alehagen och låg under Hallabro 1. Resterna av torpet kan ses från den gamla vägen mellan Egnared och Sjö, ca 800 m från Egnared räknat. Torpet brann ner i december 1879. Byggdes upp igen 1880 och alla i familjen bodde där fram till 1888 då barnen steg för steg började flytta hemifrån. Torpet stod nog i stort sett tomt mellan 1892 och 1896 när Carl Aron och Anna Kristina och dottern Hanna var i Stafsinge, men från november 1896 och till november 1900 så alltså Anna Kristina och Carl Aron Bengtsson där igen. År 1900 så löpte förpantningen ut och torpet såldes till någon som 1900 eller 1901 monterade ner det, fraktade det till Ullared där det återuppbyggdes igen. Är det någon som vet var någonstans torpet återuppfördes så är jag väldigt intresserad för all information.

Carl Aron avled 1904 och Anna Kristina flyttade 1906 till dottern Selma med familj i Stafsinge och sedan med dem till Skärte Rolfstorp 1908 där hon levde fram till 1938-01-11, så de har aldrig bott i Kristinas stuga i Flähult. Däremot var min morfar Albin Carlson vallpojk på Flähults ägor sannolikt somrarna 1883 och 1884 när han var 10 - 11 år. (Han har berättat att det var så många huggormar där.) Att det blev just Flähult berodde nog på att Albins morfar Sven Larsson bott där 1850 - 1876 samt att Anders Olausson på Flähult i sitt första gifte hade varit gift med Sven Larssons yngre syster Anna Johanna Larsdotter född 1832-10-26, död 1888-11-23.

Mitt släktskap: Lars Svenssons tre år äldre syster Anna Kristina Larsdotter f 1946 var mor till min morfar Albin Carlson f 1872.
Den här heta sommaren har jag mest hållit mig inomhus och forskat på vilka som bodde på fastigheten Hallabro 1 i Källsjö mellan 1811 och 1910. Vilka levnadsöden man träffar på. Ja, ni vet själva ni som också håller på.