NULL Skriv ut sidan - SV: Roslags-Bro

Anbytarforum

Titel: SV: Roslags-Bro
Skrivet av: Peter Sohtell skrivet 2018-07-16, 23:36
 Hej Sven-Åke,
Tack för vägledningen till källorna för Anna Matsdotters vigsel och död. Det ska bli spännande att se vart detta leder även om det inte är mina egna anor. Sen är det nog, som du påpekar, sannolikt att det står Mårsson och inte Månsson (t.ex. i Roslags-Bro AI:1 sid 5 ) även om namnformen känns främmande idag. Du har ju rätt i att Måns är diminutivform för Magnus och inte för Mårten, som man lätt kan tro. Både ”unge” och ”gamle” Mats är ju i några källor noterade som Mårtensson. Jag ska skriva efternamnen på bägge personerna som Mårtensson i min släktdatabas, så blir allt tydligare. När det gäller ”unge” Mats Mårtensson (alltså Anna Matsdotters make) så tror jag att han kan vara son till Mårten Andersson och hans hustru Brita i Nora, Estuna. Något som pekar åt det hållet är faddrarna till Mats och Annas barn, där både Anders och Erik Mårtensson från Nora förekommer. Detta skulle i så fall vara Mats bröder. Du kanske har koll på om det stämmer? När det gäller ”gamle” Mats så har jag inga kandidater till föräldrar. /Peter