NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-12-26

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-12-26
Skrivet av: Susanne Carlsson skrivet 2004-04-08, 22:59
Alfred Leonard Dalberg/Dahlberg född 1877-03-24 i Elfsåker.
Fattighjon på Fattigvårdsanstalten Gibraltar enligt Arkion för år 1890.
Enligt Söderskivan ska han ha varit (om det nu är en och samma person, vilket jag är rätt säker på att det är):
sjöman, hamnarbetare, handlare och skomakare.
 
Från 1903 bodde han tydligen ihop med min morfars mormor (Matilda Sofia Sahlström), med vilken han skaffa minst 3 barn (hon hade sammanlagt 6 barn - alla oäkta, men eventuellt var Alfred Leonard far till alla barnen...).
Han var gift med en annan kvinna före sammanboendet med min mfmm. Första frun begärde skilsmässa och fick genom den 1902-11-11.
1926, där Söderskivan slutar, bor Alfred Leonard kvar i Stockholm med hans och Matilda Sofias yngsta dotter Linn?a Ad?le.
 
Jag undrar om någon kan tänkas veta mer om denne mångsysslare, som eventuellt kan vara min morfars morfar?
 
Min morfars mor Signe Matilda ska ha fått en docka från sin far som var på sjön. En annan skröna i familjen är att hennes mor ska ha varit kocka på sjön.
Vad jag vet är i alla fall att min mfm födelseåret 1899 blev inlämnad på Allmänna Barnhuset och hennes mor blev anställd som amma i ett år! Det har jag kontrakt på (som jag fått av Stockholms stadsarkiv).
 
Mvh, Susanne