NULL Skriv ut sidan - SV: Poulain / Poulin / Pouillon / Pullin

Anbytarforum

Titel: SV: Poulain / Poulin / Pouillon / Pullin
Skrivet av: Kjell Lindblom skrivet 2018-07-05, 19:53
Hej igen!

Bra att du kollat läsningen i Skäfthammars kyrkoböcker. Då utgår vi från, att Gottfrid d y haft två giften, ett med Johanna Mineur 22/7 1683 i Skäfthammar och ett senare med Susanna NN. Johanna är mor till Gottfrid, som föds 1685 i Skäfthammar ”unge Gottfröös Gottfredh”. Detta bekräftas av bördsbrevet från Olands ting 21/5 1700 (AID: v420531.b530.s49). Man noterar, att Gottfrid är drygt 14 år gammal och att föräldrarna kallas ”hammarsmed nu Sahl. Gottfried Pouset och Modren gudfruchtiga hustru Jeanne Mineur”. Här öppnas faktiskt en möjlighet, att modern inte alls är död, vilket hon borde vara, eftersom Gottfrid d y verkar ha gift om sig med Susanna NN.

Gottfrid d y bevakar sonen Gottfrids arvrätt i boet efter Michael Poulin d ä och Jeanne Barre. Som framgår av domslutet 4/10 1688 i arvstvisten är Gottfrid d y hustrus mor ett av barnen i dödsboet. Jag tycker, att man kan utgå ifrån att släktrelationerna, som de beskrivs i domslutet, är korrekta. Annars hade det väl blivit fortsatt tvist. Johanna Mineurs mor bör alltså ha hetat Elisabeth Michelsdotter Poulin enligt mitt tidigare inlägg. Hon har dött i slutet av 1660-talet och hennes arvslott efter Michel Poulin d ä överförs då via bröstarvingar i två led till Gottfrid född 1685. Denne har som förmyndare fått inspektorn Jean de Marée, vilket också sägs i inledningen av bördsbesviset. Så långt verkar allt OK.

En förnyad genomgång av mina noteringar om Gottfred Pouse d ä och hans hustru pekar på, att det är  arvsrättsärendets vilseledande uppgifter om släktrelationer från sammanträdet 10-11/2 1688 som fått mig att felaktigt anse hans hustru vara en Michelsdotter Poulin. Jag backar nu från det synsättet och kallar henne i stället bara Catharina NN, släkttillhörighet okänd.

Då faller enligt min mening även förutsättningarna för att Gottfrid Pouse d y varit gift med någon Michelsdotter Poulin före sitt äktenskap med Johanna Mineur och därmed kusingiftet. En man som blev änkling brukade relativt snart gifta om sig. I Skäfthammars dödbok för perioden 1679-83 finns ingen avliden kvinna, som skulle kunna tänkas ha varit hustru till Gottfred Pouse d y före Johanna Mineur.

Att rådmannen i Öregrund Michel Poulin d y skulle vara svåger till Gottfrid d y, vilket anges i domboken 10-11/2 1688, framstår också som en uppenbar felaktighet. Likaså påståendet att Michel Poulin d ä var svärfader till Gottfred Pouset d y. Man kan ha viss förståelse för skrivarens missuppfattningar. Vi har inte heller haft det så lätt i den här diskussionen.

Men frågetecken kvarstår. Varför finns ingen notering om Johanna Mineurs död omkring 1686 i Skäfthammar? Och var sker Gottfrid Pouses d y omgifte med Susanna NN?