NULL Skriv ut sidan - SV: Poulain / Poulin / Pouillon / Pullin

Anbytarforum

Titel: SV: Poulain / Poulin / Pouillon / Pullin
Skrivet av: Erik Mangsbo skrivet 2018-07-05, 09:29

OK, håller med om att det tidvis finns mycket annat att ägna sig åt :)


Kontrollerade namnen i Skäfthammars kyrkbok och det finns enligt mig inget utrymme för tvivel. Det vi hittills läst som Susanna ska också vara Susanna.


I dopboken förekommer vid den aktuella tiden innehavare av bägge namnen som mödrar eller vittnen, någon gång till och med i samma födelsenotis. Det är då inte någon svårighet att se skillnad på Jen/Johanna respektive Susanna. Förutom att olikheterna mellan namnens skrivsätt är tydliga i texten görs det extra tydligt av att det hela tiden sätts en markör över bokstaven "u" i Susanna.


Det står också Susanna vid Gottfrids hustrus begravning 1691


Vid vigseln 1683 står definitvt Jen Minor (vigselnotisen även införd men struken en sida tidigare, där ser det ut som Jean Minor). Bördsbrevet 1701 har jag inte hittat.


Vid första barnets födelse 1685 anges inte moderns namn men visst ser det ut som att fadern både 1685 och dec 1687 är "unge Gottfrid" och att han därmed bör ha bytt hustru eftersom hustrun i senare fallet namnges till Susanna och bördsbrevet däremot uppenbarligen visar att första barnets mor var Johanna


Jag ser fram emot ytterligare ledtrådar om detta. Spännande att se om det går att få klarhet...