NULL Skriv ut sidan - SV: Edsele

Anbytarforum

Titel: SV: Edsele
Skrivet av: Lasse Qvist skrivet 2018-06-25, 09:21
Hej igen Jan och ett stort tack för att du tog dig tid att kolla upp.
Det är en svårare gåta att lista ut än jag först trodde.

Nils Olof Sörlin gifte sedan om sig efter att Fru Gidèn avlidit och gifter då om sig med Margareta Karolina Edberg född 1871-01-03.

Dom har inga egna barn, däremot har dom två fosterbarn i Edvard Riklund född 1905-03-18 och Karolina Riklund född 1901-12-21 vars föräldrar är Per Edmund Riklund född 1876-11-03 och Kristina Charlotta Edberg född 1875-11-24.

Charlotta och Karolina är alltså syskon därav min fundering om skåpet kunde komma från Sörlins sida.

Paret Per Edmund Riklund och Kristina Charlotta Edberg bosätter sig på Gideåberg, på hennes fars mark Anders Peter Edberg född 1844-03-18 som är gift med Karin Larsdotter född 1838-08-18.
Anders Peter Edberg är vad jag kan förstå en storbonde från Åhs som även hade ett större markinnehav på Gideåberg.

Jag har även något jordbruksredskap från 1830-tal märkt med ett bomärke som jag skulle tyda till PE (P Edberg, förfader till A.P Edberg?) har kollat ett bomärkesregister som jag har från Edsele trakten men bomärket finns ej upptaget där.
Har även stolar daterade Arent Edberg som var en bror till Karolina och Charlotta Edberg, därav min första tanke att skåpet skulle ha kommit från den sidan.

Fortsättning följer  :-)

Och ett stort tack Ewa för tipset, det kände jag inte till så nu har jag sysselsättning :-)