NULL Skriv ut sidan - SV: Ulrica Christina Wibom f 1797-04-05 Skänninge

Anbytarforum

Titel: SV: Ulrica Christina Wibom f 1797-04-05 Skänninge
Skrivet av: Britt-Marie Waller skrivet 2018-06-24, 15:43
Hej Ulf!

Du lämnar inte så mycket uppgifter om Ulrica Christina, t ex var hon finns senare i livet? Jag har även hittat en del uppgifter angående hennes morföräldrar, men de har du kanske redan?

I födelseboken 1797 Skänninge anges att fadern Peter Wibom är frälseinspektor och att föräldrarna är boende i Linköping. Med ledning av en uppgift på Disbyt där jag fann vad som jag trodde skulle kunna vara ett syskon till Ulrica Christina, hittade jag lite mer info. Anna Sophia Wibom född 1799 Kaga, vigd 1835 Klara (Sthlm) och död 1840 Norrköpings S:t Olai.

CI:1 Kaga s 545
1799-11-22 Anna Sophia och Vilhelmina, tvillingar. Föräldrar: Befallningsman Peter Wibom och hustru Christina Kindgren i Gerstorp.

Då hfl inte börjar förrän 1807 här kan jag inte återfinna dem i Kaga. Inte heller finns någon flyttlängd som är till hjälp. Vigseln mellan ovanstående personer äger rum 1795-01-21 (CI:1 Kaga s 54) - kammartjänaren Petter Vibom på Gerstorp med hushållerskan Christina Kin(d)gren från Linköping.

Peter Wibom finns också före äktenskapet som dopvittne i Kaga, t ex 1793-01-10 (C(:1 s 578) då han kallas för taffeltäckare. När tvillingarna döps i Kaga 1799 är medlemmar från släkten Ehrenborg från Torefors (Tolefors i Kärna) dopvittnen. Det verkar också som om Peter Wiboms arbetsgivare på Gerstorp avled 1799-07-28, Vilhelm Leijonhielm, kan vara därför man har flyttat ifrån Gerstorp.

Har du några mer uppgifter på Ulrika Christina, vigsel, var finns hon i hfl etc?

Med vänlig hälsning

Britt-Marie Waller