NULL Skriv ut sidan - SV: Poulain / Poulin / Pouillon / Pullin

Anbytarforum

Titel: SV: Poulain / Poulin / Pouillon / Pullin
Skrivet av: Erik Mangsbo skrivet 2018-06-24, 00:48

Men om hustrun som du föreslår skulle heta Johanna hela tiden (och alltså inte Susanna) upplever jag det som att du fäller din egen hypotes - att hon skulle vara dotter till Elisabeth Poulin. Den som är Gottfrids hustru 1688 är ju faktiskt inte mor till den son som fick Michel Poulin d y till förmyndare.


Jag har läst referaten från 1688 igen och det är precis som du skriver motsägelsefulla uppgifter - om det är en och samma Gottfrid som förekommer i rätten. Kanske på grund av att jag inte har full bakgrundskunskap om Gottfrid Pousette d ä, finner jag det inte uteslutet att referaten kan ha blivit felaktigt renskrivna (tröttna inte på mig nu :-) ). Avsnittet som påstår att det är Gottfrids "hustrus modersyskon" som är svarande i tvisten skulle mycket väl kunna vara en felskrivning för Gottfrids "sons modersyskon". Detta synsätt får ett halvtydligt stöd av en annan uppgift från första rättsbesöket. Där utses till förmyndare för Gottfrids omyndige son inspektorn Johan de Mares samt farbrodern [sic!] rådman Poulin. Det borde väl kanske ha stått morbror! men det står i alla fall inte barnets moders morbror eller Gottfrids hustrus morbror vilket skulle vara rätt benämning enligt det ändra synsättet [med två olika Gottfrid i rätten]


Vigselnotisen 1683 säger (ur minnet) att Gottfrid äktade Jen Minor och du redovisar ju ovan att samma modersnamn förekom i bördsbrevet från 1701. Det tycker jag är starka uppgifter som är svåra att bortse från. När du skriver att du vill sätta likhetstecken mellan Johanna och Susanna anar jag att du kanske funderar i banorna att det finns ett gifte före 1683? För att detta ska passa in i ditt tidigare förda resonemang skulle det krävas att det istället var denna okända hustru som var dotter till Elisabeth Poulin?


Du påpekade tidigare dispensmöjligheten för kusingiften och den fanns säkert. Jag tvivlar dock starkt på att den var utnyttjad i någon större utsträckning. Min egen erfarenhet är i vart fall sådan men måste samtidigt säga att jag inte vet något alls om hur det var i bruksmiljöer eller bland valloner. I referaten från 1688 verkar Gottfrid söka syskonen Poulin enbart beträffande sin egen sons arv efter sin moder. Han talar inte alls om något eget arv för sin egen del vilket han borde ha gjort om han själv varit barnbarn till Michel Poulin d ä. Detta tillsammans med att kusingiften (trots dispensmöjlighet) nog var lite obekväma gör att jag tvivlar på att Gottfrid d y och hans hustru var äkta kusiner.


Eftersom jag har svårt att smälta kusinskapet och inte ännu vill bortse från möjligheten att det bara var Gottfrid Pousette d y som förekom i rätten 1688 skulle jag vara tacksam om det gick att få lite tips om det flertal domboksuppgifter som du säger visar att Gottfrid Pousettes d ä var gift med en Michelsdotter Poulin. Av vilken ungefärlig ålder är uppgifterna och är det i häradsrätten för Frösåker, Olands eller Österlövsta jag ska leta?


Det jag egentligen undrar är om det av dessa uppgifter med självklarhet visas att det är Gottfrid d ä som var gift med Michel Poulins dotter? Eftersom jag inte känner till årtalen för uppgifterna så kan jag inte släcka hypotesen/möjligheten att Michel Poulins dotter istället var Gottfrid den yngres första hustru