NULL Skriv ut sidan - SV: Poulain / Poulin / Pouillon / Pullin

Anbytarforum

Titel: SV: Poulain / Poulin / Pouillon / Pullin
Skrivet av: Kjell Lindblom skrivet 2018-06-22, 09:35
Att Gottfrid Pouse(t) den äldre gifter sig 1654 i Österlövsta framgår av församlingens kyrkoräkenskaper. Hustruns namn nämns inte. Jag har gjort en förnyad granskning av mina noteringar om henne och kan inte se, att hennes förnamn framgår någonstans. Men att hon är en Michelsdotter Poulin framgår av flera domboksärenden.

Du känner säkert till vallonernas fallenhet för s k bunden namngivning, dvs att ge de äldsta barnen i familjen namn först efter far- och morföräldrar, sedan efter föräldrarna. Inom släkten Pouset kan man se, att det nästan var regel. Om man därför granskar vilka förnamn, som används för barnbarnen till den äldre Gottfrid Pouse och hans hustru NN Michelsdotter Poulin, så ser man att såväl sonen Gottfred som döttrarna Barbro och Annika ger sina äldsta döttrar namnet Catharina (Karin). Jag tar detta som indirekt bevis för att den gamle Gottfreds hustru heter Catheline (Catharina) Michelsdotter Poulin. Titta i Nordisk Vallongenealogi på berörda familjer, så syns i de flesta fall ett tydligt mönster för namngivningen.

Beträffande kusingifte, så kunde man efter 1680 söka dispens genom att skriva till kungs (se Barbro Nordlöfs häfte om juridik för släktforskare).

Osäkerheten kring Susanna Mineurs namn kvarstår. Vid giftermålet kallas hon Jen (dvs Johanna), när barnen föds och när hon själv dör Susanna. Men när sonen Gottfred skrivs in vid Guldsmedsämbetet 1701 och häradsrätten utfärdar hans bördsbrev, heter föräldrarna Gottfred Pouse och Johanna Mineur!

Håll i hatten - Glad Midsommar!