NULL Skriv ut sidan - SV: Poulain / Poulin / Pouillon / Pullin

Anbytarforum

Titel: SV: Poulain / Poulin / Pouillon / Pullin
Skrivet av: Erik Mangsbo skrivet 2018-06-21, 08:44
 OK, då får jag backa från uppgiften angående Gottfrid Pousettes änka i mitt tidigare inlägg. Min förvirring ledde ändå till att det förhoppningsvis blir klarare i slutändan…


När jag läste målen från 1688 hade jag som du anar tolkat det som om det var en och samma Gottfrid som besökte rätten, ett tankespår som var lätt att hamna i eftersom epiteten ”den äldre” och ”den yngre” inte användes av skrivaren i referaten. Med en sådan tolkning tvingades jag se avsnittet om Gottfrids hustrus ”moder”syskon som en felaktig sammanfogning av dels Gottfrids hustrus syskon och dels Gottfrids sons modersyskon.
Med det andra synsättet att det är far och son Pousette som förekommer var sin gång blir det som du skriver ett annat läge. Jag hade ingen förkunskap om Pousetternas familjer i Gimo men håller med om att den yngre Gottfrid borde vara den som hade en son som inte var avvittrad.
 
Det är ju spännande att det går att komma till nya tolkningar av släktskapen med varje ny eller gammal detalj som prövas. Jag har inte tillräckliga uppgifter kring dessa personer för att veta vad som är definitivt och vad som kan justeras. Om Susanna Mineur som du skriver var dotter till Elisabeth Poulin skulle hennes äktenskap med Gottfrid Pousette d y i utgångsläget väl vara ett kusingifte?
Kanske kan man därför behöva ifrågasätta om Gottfrid d y har en moder med namnet Poulin? Vilket leder mig tillbaks till frågan: vad är känt om Cathlen Poulins levnad? När visas hon vara gift med Gottfrid Pousette d ä och är hon mor till (alla) hans barn?


Kjell, angående den ej utförda avvittringen borde det väl vara så att Susanna Mineur hade avlidit inom två år efter sonens födelse 1685, trots att hon inte finns med i dödboken för Skäfthammar?