NULL Skriv ut sidan - SV: Poulain / Poulin / Pouillon / Pullin

Anbytarforum

Titel: SV: Poulain / Poulin / Pouillon / Pullin
Skrivet av: Kjell Lindblom skrivet 2018-06-20, 10:29
Hej!

Tack för dina inlägg, Erik. De fick mig att granska den här arvstvisten och det tog en bra stund, innan poletten föll ner och jag fick anledning att göra några justeringar i den egna databasen. Jag utgår från, att du är bekant med mina böcker Nordisk Vallongenealogi del I och II, eftersom jag i svaret nedan refererar till familjetabeller i böckerna.

Som du anger, så behandlas det här ärendet tre gånger under år 1688. Vid mellantillfället noteras bara, att domslutet skjuts upp till nästa ting. Den 10/2 1688 inleds texten på följande sätt:
  Emellan hammarsmeden Gottfridh Pouse på dhes sons wägnar kiärande, och dhes swåger Rådhmannen i Öregrundh Michel Paulijn, dhes broder Pierre Paulijn, systrarne Jenne och Johan (skall vara Jacqueline) Paulijn swarande, angående redo och Rächningh för dhet arf som ähr fallit efter Gottfridz Swärfadher och swarandernes fadher, afledne hammarsmeden widh Forsmark Michel Paulijn och dhes hustru Johan Bare, hwad om twistas blef afsagdt …
 Och vid domslutet 4/10 1688 står det:
    Inställte sigh hammarsmeden widh Gimo Gottfrid Pouse och på sitt barns wägnar i förmågo af siste winter, och sommartingz resolutioner begiärade och anhöllt att hans hustrus modersyskon, Rådhman i Öregrundh w:tt Michel Poulin, brodern Pierre, systrarna Jeana och Jacobin Paulin, måtte dhet uprättade Inventarium på qwartlåtenskapen efter sahl. Michael Poulin i Forsmark dheres fadres Edeligen besanna …

Under förutsättning att det är samme Gottfrid Pouse, som är kärande, så blir släktrelationerna i de bägge referaten motstridiga och förvirrande. Det finns år 1688 vid Gimo bruk tre hammarsmeder med namnet Gottfrid Pouse. Det är räckarna Gottfred Pouse, far och son, som för att skilja dem åt oftast kallas den gamle resp den unge (N V del II Tabell 21 och 22 sid 211). Dessutom finns där smältaren Gottfrid Paulsson Pouse(t), men denne kan vi lägga åt sidan, eftersom han inte berörs av arstvisten.

Den gamle Gottfrid Pouse är gift med Cathelin Michelsdotter Poulin och det är alltså han som några rader in i den första texten 10/2 1688 sägs ha Michel Poulin som sin svärfar. Men inledningsvis ser man också, att han kärar på sin sons, den unge Gottfrid Poulins vägnar!

Vid domslutstillfället inställer sig käranden, den unge Gottfrid Pouse, vid tinget. Här ser man av texten, att dödsbodelägarna är hans hustrus mor och hennes syskon. Den unge Gottfrid är gift med Susanna Mineur, så det finns nu anledning att försöka klarlägga hennes föräldrar, som ska ha en koppling till dödsboet. Det finns bara ett möjligt svar. Susanna Mineur är dotter till smältaren vid Gimo bruk Anthoine Mineur och dennes hustru  i första giftet Elisabeth Michelsdotter Poulin (N V del II Tabell 12 sid 119). Elisabeth är dotter till och en av arvingarna efter Michael Poulin och hans hustru Jeanne Barre (N V del II Tabell 2 sid 204)!

Det bör således trots allt vara Catheline Michelsdotter Poulin, som dör 7/10 1697 i Skäfthammar. Den vid domslutet omnämnde sonen, som förses med förmyndare, är med all säkerhet unge Gottfrid Pouses son Gottfrid född 1685 i Skäfthammar.

En uppgift från domslutet, som jag inte kan förklara, är texten … Gottfrid Pouse, som utj annat gifte inträdt, för ähn han sin son och barn lagl. hafwer afwitrat … I Skäfthammars vigselbok, som börjar 1679, finns inget annat gifte före 1688 för unge Gottfrid Pouse än det med Susanna Mineur 1683.