NULL Skriv ut sidan - SV: Sixten och Laura Torstensson

Anbytarforum

Titel: SV: Sixten och Laura Torstensson
Skrivet av: Eva Brodén Lindkvist skrivet 2018-06-14, 17:52
Hej, alla hjälpsamma  :)

Ibland ska man gräva där man står! Jag har tagit kontakt med dotterdottern till en av Lauras döttrar och hon ska sätta mig i kontakt med hennes mamma som kanske kan berätta mer om hur Laura klarade att försörja familjen (se mer nedan) och var/hur de bodde.

När jag ringde min egna syster för att fråga om hon ville vara med så visade det sig att hon hade full koll på att det fanns två äldre bröder och en lillebror. Dessa bröder visste jag inte om alls. Min (lilla)syster är nog en bättre lyssnare och tyckte om att sitta i hammocken på sommarstället med farmor och farmors syster.

Tack Marianne för alla bouppteckningar. Jag har inte hunnit titta på alla men ännu inte hittat något förklaring till försörjningen. (Sixtens död var naturlig men han hade stora skulder, efter Lauras pappa var det många som skulle dela.)

Om någon vill hjälpa till så var (minst) två av Sixten Leopolds bröder samt en brorsson disponenter o dyl på bruk och kanske gick de ihop om att försörja familjen efter Sixtens död. Oskar Anton Thorstensson f. 1850 i Ånimskog, bruksägare Liljedahls glasbruk och Carl Fredrik Thorstensson f. 1859 i Tösse, disponent Moss Glaesverk och O.A.Ts son Oscar Sigurd Thorstensson f. 1877 på Liljedahl senare disponent på Surte.
Jag ska också titta i generationen innan; Sixtens pappa, farbror och morfar gjorde affärer i trakten kring Tösse runt 1850-60. Jag lägger en fråga under Tösse eller Kallin/Olsson senare.

Jag återkommer efter nästa helg då jag förhoppningsvis har lite mer info. Tack än en gång/Eva