NULL Skriv ut sidan - SV: Poulain / Poulin / Pouillon / Pullin

Anbytarforum

Titel: SV: Poulain / Poulin / Pouillon / Pullin
Skrivet av: Erik Mangsbo skrivet 2018-06-12, 17:32

När Michel Poulins arvingar möts i Frösåkers häradsrätt 1688 framgår att svågern hammarsmeden Gottfrid Pousette som uppenbarligen varit gift med en dotter Poulin redan befinner sig i ett nytt gifte utan att ha avvittrat "sin son och barn". Till en av sonens förmyndare utses rådmannen Michel Poulin
Detta betyder att den Gottfrids änka som dör i Skäfthammar (ej namngiven) 1697 inte är Poulins dotter.


Svea Hovrätt - Advokatfiskalen Uppsala län (C) EXIe:696 1688 Bild: 9990 Sida: 988
 Svea Hovrätt - Advokatfiskalen Uppsala län (C) EXIe:696 1688 Bild: 10270 Sida: 1016
Svea Hovrätt - Advokatfiskalen Uppsala län (C) EXIe:696 1688 Bild: 10420 Sida: 1031



I ovanstående notiser finns enbart Gottfrids omyndige son omnämnd - varför inga döttrar? I förekommande släkttabeller brukar han ju även vara försedd med några döttrar. Det kanske kan förklaras med att de redan var gifta? Makarna som i så fall borde ha fört deras talan lyste i så fall med sin frånvaro vid detta tillfälle .


Det fanns tre stycken Gottfrid Pousette i Gimo 1685, varav en Påvelsson. Hur vet man vilken dessa som var måg till Michel Poulin? Jag tar tacksamt emot tips om i vilka källor man finner hans dotter och Gottfrids hustru Cathlin Poulin namngiven? Jag undrar också om någon kan hjälpa mig att svara på frågan om döttrarna Barbro Pousette och Anna Pousette som brukar föras till familjen, kan bekräftas som dithörande med hjälp av någon källa?


Man kan också konstatera att den Elisabeth Poulin som brukar finnas som Michel Poulins dotter i släktredovisningarna inte förekommer själv eller genom ombud i ovanstående domboksnotiser. Hur kan man slå fast att hon är Michels dotter?


Notera dessutom att dottern som vanligen kallas Jacquelin Poulin vid ett tillfälle benämnes Jacobin