NULL Skriv ut sidan - Sixten och Laura Torstensson

Anbytarforum

Titel: Sixten och Laura Torstensson
Skrivet av: Eva Brodén Lindkvist skrivet 2018-06-11, 17:37
Hej, jag är alldeles ny på detta och söker alla tillgängliga uppgifter om min pappas morfar och mormor Sixten och Laura Torstensson.

Den första mer konkreta frågan är vad adressbeteckningen i dödsboken Annedal D1 (148009) betyder? Han dör 11 okt 1908 och det står Maj 7 R 10/4 4 Är det ngn slags kvartersadress eller nr på graven?

Sixten (Leopold) föds 1861 i Tösse, Älvsborg och hans efternamn stavas ibland med Th och ibland med enkelt s. Hans förfäder har jag viss info om men om någon vet vad som hände efter att Sixten och Laura flyttade till Göteborg från Värmland är jag mycket tacksam.  Även alla uppgifter om hans syskon är av intresse.


Wahlborg Amalia     f 1848 i Åmåls landsförsamling      
Oskar Anton          f 1850 i Ånimskog      
Thorsten Hjalmar    f. 23 nov 1852 i Tösse      
Carl Fredrik        f 1859 i Tösse      
Sixten Leopold      f 1861 i Tössö      

Jag hittar ingenting om min pappas mormor Laura (som när han var liten f. 1921 bodde i Böö, Örgryte enl vad han har berättat) mer än i Riksarkivet, folkräkningen 1890. Där anges hon född 1866 i Kila, Värmland.  Om någon vet mer är jag tacksam för alla info.

I folkräkningen 1890 har de barnen Birger f. 1891, Greta f. 1892, Carin f. 1895 och  Folke f. 1897  alla födda i Nordmark, Värmland. De får senare en dotter Betty f 1904 född i Masthuggets församling.

Systrarna Greta, Karin och Betty flyttade till Stockholm och deras levnadsöden har jag en viss koll på men bröderna visste jag inte ens att de existerade så uppgifter om dem är jag också mycket intresserad av.

Tack på förhand/Eva