NULL Skriv ut sidan - SV: Dagstidningar

Anbytarforum

Titel: SV: Dagstidningar
Skrivet av: Marianne Elfström skrivet 2018-06-09, 17:36
”Oscar på Malö” är rubriken på en kopierad tidnings- eller tidskriftsartikel som jag hittat. Tyvärr står varken källa eller datum.
Artikeln handlar om när kung Oscar var på harjakt på Malö som ligger utanför Onsala/Kungsbacka. Så vitt jag förstått åkte han till greve James Fredrik Dickson, 1844-1898, på Tjolöholm, Fjärås, under flera år för att jaga hare på Malö.

Enligt en intervju med fotografen Anna Ankarcrona 1942 var hon inbjuden att fotografera evenemanget 1896 (1942 var hon 80 år och årtalet kan ha förväxlats).
Såhär står det i intervjun (där hon samtidigt tycks peka på ett foto): ” - Här är kung Oscar med jaktsällskap på Malön utanför Onsala. Det var 1896. Jag minns det som i går, det var en stilla vacker höstdag den 20 september. Hovstallmästare Dickson på Tjolöholm bad mig följa med ångaren ”Maria” ut till Malön för att föreviga den kungliga jakten, ett erbjudande som jag naturligtvis genast accepterade. Och det blev ett evenemang för mig. Gamle kungen var på ett strålande humör, synnerligast efter den lyckade jakten. Här står min farbror, överhovstallmästare Victor Ankarcrona … ”. (Det var dock inte hennes farbror utan hennes syssling.)

Jag har försökt söka i KB:s digitaliserade dagstidningar men utan att hitta något om händelsen.
Tänkte mig att det skulle kunna stå i någon av göteborgstidningarna t ex.
Möjligen kan artikeln istället vara från en tidskrift – t ex Idun – av senare datum?

Vore tacksam om någon ville hjälpa mig att hitta något om händelsen och var/när artikeln publicerades.


- - - - - - - - - - - -


Nu har jag hittat en artikel i Svenska Dagbladet från 1895-09-23 och en i Göteborgs Aftonblad från 1896-11-07 som tar upp harjakten på Malö.

I den sistnämnda står det dock att "både konungen och kronprinsen som brukat hedra stallmästare Dickson med sitt deltagande i dessa jakter voro i år förhindrade närvara."
Så det står tydligen fel årtal i intervjun, men det skulle kunna vara 1895 där även datumet stämmer ganska bra.

Dessa artiklar är dock inte samma som den kopia jag hittat.
Det skulle möjligen kunna vara den som finns i Söndagstidningen från 1958-07-27, men den kan jag inte se då det krävs någon slags abonnemang.