NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 28 november, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 28 november, 2009
Skrivet av: Harald Hille skrivet 2008-09-03, 15:30
Jag söker ytterligare uppgifter om min farmor och far som reste tillbaka till Sverige från USA 1896 och hamnade en stund in Woxtorp, Halland, före vidare flyttning till Stockholm samma år (Adolf Fredriks försammling).  Jag känner inga släktingar i Halland och kan inte förstå varför farmor ville organisera hemresan på det sättet.  Farmor hette Edla Johanna Hille (f. Ekman 1859) och hennes son (min far) hette Carl Einar (f. New York 1894).  Det är bara den tiden i Woxtorp jag frågar om.
 
Jag har fått fölgande uppgifter av en vän som inte är släktforskare men har mycket forskat i arkiverna:
 
Jag hade inte heller framgång när jag sökte efter kyrkböcker 1896 från Woxtorp, Halland. I Riksarkivet finns kyrkböcker från den församlingen till och med 1894. Kyrkböcker från senare år torde finnas i Landsarkivet, Lund. Woxtorp, Halland, ligger för övrigt nära Laholm. I Riksarkivet fann jag bland folkbokföringsuppgifter en förteckning över personer som 1896 till Woxtorp, Halland, invandrat från utlandet. I denna finns Edla Johanna och Karl Einar, dock utan datum för inflyttningen. Inte heller någon uppgift om var de skulle ha bott i Woxtorp.
Av naturliga skäl saknas Edla Johanna och Karl Einar i den Woxtorp-mantalslängd som avser situationen vid utgången av 1896. Då hade de ju redan flyttat ut från Woxtorp.
Av vilken anledning kom Edla Johanna och Karl Einar vid återkomsten från USA att först hamna i Woxtorp? Kan där ha bott en släkting?
 
Tack på förhand för hjälpen.
 
Harald Hille