NULL Skriv ut sidan - Ström och Stillman

Anbytarforum

Titel: Ström och Stillman
Skrivet av: Paul Neptune skrivet 2018-05-27, 10:35

Är det någon som kommit längre med att lösa Carl Fredrik Ströms bakgrund? Han dyker upp i Väsby runt 1803 och blir i september 1803 far till en utomäktenskaplig son Fredrick med moder Ingrid Greta Stillman. Carl Fredrick Ström kallas pottmakarlärling från Stockholm och barnets moder anges komma från Malmö (hennes bakgrund är väl utredd).
I oktober 1804 gifter sig paret Ström och Stillman. Han kallas då "fri volontär" från Stockholm.
På olika håll på det s k "nätet" anges att Carl Fredrik Ström var född 1776 i Bromma församling, Stockholm. Där föddes mycket riktigt en Carl Fredrik år 1775 som son till en sockenskräddare Ludvig Salgren. Men varifrån kommer uppgiften om att Carl Fredrick Ström i Väsby var född detta år? Jag kan inte finna någon sådan uppgift i Väsbys kyrkböcker.
Jag misstänker att någon tagit fasta på noteringen i Väsbys födelsebok 1812 där det framgår att "soldaten" Ströms hustru Ingrid Greta Stillman fått ett "oäkta" barn tillsammans med en Niklas Berggren. 1815 kallas hon "soldatänka", vilket skulle tyda på att Carl Fredrick Ström avlidit.
Den i Bromma 1775 födde Carl Fredrik är sannolikt identisk med den artillerist Carl (Fredrik) Ström som finns upptagen i Svea artilleriregementes församlings husförhörslängder i Stockholm. I AI:7 (1801-1830) sid 320 finns denne Carl Ström noterad som född 1776 i Bromma. I Bromma finns bara en Carl Fredrik noterad, och det är 1775.
Det är bara det att Carl Fredrik Ström i Svea artilleriförsamling kan följas i generalmönsterrullor mm (Nr 31 under överste Arrhenius kompani) och står som ogift i alla år fram till 23/8 1812 då han gifter sig med en Anna Magdalena Wibelius i Stockholm. Han kallas då avskedad artillerist. De får två barn. En dotter Anna Carolina 15/9 1812 i Svea artilleriregementes församling. En dotter Sophia Johanna Bernadina 2/4 1819. Familjen noteras 1822 utflyttad till Katarina församling, där jag inte lyckats spåra deras vidare öden.
Frågan är nu om den Carl Fredrik Ström som 1804 gifte sig med Ingrid Greta Stillman i Väsby var identisk med denne Carl Ström? Var han bigamist? Eller var det en helt annan Carl Fredrik Ström? Hur kom det sig att Ingrid Greta Stillman 1815 noterades som soldatänka? Hade hon fått besked om detta från militären? Eller var det bara ett antagande så många år efter makens "försvinnande"?
Faktum är att det finns minst en annan möjlig kandidat Carl Fredrik Ström från Stockholm. Han föddes i Jacobs församling 30/7 1775. Fadern var traktören Jonas Ström och modern Lovisa Söderfeldt - dotter till traktören Nils Söderfeldt i Gamla Stan. Jonas Ström dog redan 1777 i Johannes församling, Stockholm. Hustrun Lovisa Söderfeldt gifte om sig med en styckjunkare Olof Sundberg, vilket framgår av en bouppteckning efter hennes far Nils Söderfeldt (1780/5:446).
Jag har ännu inte kunnat spåra denna familjs vidare öden. Olof Sundberg har troligen förflyttats till militär tjänst utanför Stockholm. I vilket fall är detta den ende Carl Fredrik Ström i Stockholm jag kunnat hitta. Har han levt till vuxen ålder och behållit faderns efternamn?
Blev han pottmakarlärling i Väsby? Eller var den avskedade artilleristen bigamist?
Med vänlig hälsning/Paul