NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 06 februari, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 06 februari, 2008
Skrivet av: Marcus Borg skrivet 2005-11-13, 20:03
Hej Marianne,
 
Jag har letat litet efter med gode Per Pålsson. Jag har hittat honom både i Soldatregistret och på www.lokalhistoria.nu.
 
I sockenstämmoprotokoll från Våxtorp daterat den 7 november 1830 hittar jag följande: Socknestämmoprotocoll hållit i
Woxtorps kyrka d. 7:de Nov: 1830. Det anmältes, att Drengen och Skräddaren Pehr Pålsson från Windrarp önskade få bosätta sig i Woxtorps Socken, såsom Sockneskräddare i den bortflyttade Johannes Pålssons ställe; hvilket alt Socknemännen
bewiljade, i synnerhet, som han war allmänt känd för ett städse wisad wälförhållande och färdighet i sitt arbete; hwarföre beslöts, att utdrag af Protocollet skulle såsom antagningsbref honom
Pehr Pålsson meddelas.
 
Han är alltså från Vindrarp, men önskar bosätta sig i socknen. det senare låter ju mer som om han är utomsocknes ifrån.
 
Jag har märkligt nog hittat en Peter Pålsson i Vindarp hfl 1826-31 (GID 1864.7.11400) som är på pricken 20 år äldre än din Per Pålsson.
 
Alltnog. Din Per Pålsson är född i Fagerhults sn (GID 1458.15.21300) och flyttar från Hishult till Voxtorp 1829 se flyttattest (GID 1864.10.18600) daterad den 8 november. Pers föräldarar är enligt notis i fb (se ref ovan) Pål Persson och Boel Troedsdotter.
 
Lycka till med fortsättningen.
 
Med vänlig hälsning
 
Marcus Borg
Trollhättan