NULL Skriv ut sidan - SV: John Peterson troligtvis 1853 ( Sverige ) -1928 (USA Scandia Minnesota )

Anbytarforum

Titel: SV: John Peterson troligtvis 1853 ( Sverige ) -1928 (USA Scandia Minnesota )
Skrivet av: Stefan Norberg skrivet 2018-05-21, 22:04
Tyvärr har John´s släktingar väldigt lite fakta att gå på. Ang. hans bröder så är det bara det jag skrev i första inlägget. Anledningen att jag undersöker detta är att John´s släktingar och jag är släkt på mycket mycket långt håll, vi har bara 9,6 CM gemensamma gener men dom skulle prova att triangulera för att hitta Johns anfäder i Sverige. Jag vet inte hur det går till. ... själv har jag många släktingar från Blekinge/Smålands-trakten. Johns frus föräldrar kom från Dädesjö (Kronobergs län, Småland), det kan ju tänkas att John också hade sina rötter därifrån, men det är bara en gissning,  jag har bara kollat som hastigast i födelse och dopboken från Dädesjö men inte hittat någon som verkar passa in.
Vad har du för teorier kristinar?
Själv ska jag bege mig till Krigsarkivet nästa gång jag är i Stockholm och kolla upp om han möjligtvis fanns med på båten HMS Balder, det är det enda örlogsfartyg som gjorde långresor till USA vid denna tidpunkt. Hon gjorde två resor som skulle kunna passa in på John´s emigration till USA, ( 1879-1880 och 1881-1882 ). Så nu det är bara att lusläsa skeppsmönsterrullorna och hoppas att jag hittar någon John som passar in. Hoppas isf att det står var han är född, så man kan gå vidare  :)