NULL Skriv ut sidan - SV: Humble / Humle

Anbytarforum

Titel: SV: Humble / Humle
Skrivet av: Erik Mangsbo skrivet 2018-05-18, 11:18
 Harvikssläkten 1


Humbletråden är lång men jag hittar inget om följande dotter till Johan Humble. Kanske är hon omnämnd i boken om Humblarna eller i Stefan Simanders wordfil över ättlingar till Påvel Humble? (Filen från 2010-05-25 här i tråden tycks dock inte gå att läsa längre)


Tolvmannen Per Larsson i Snatra, Västland (död ca 1696) hade två barnkullar. Modern till den senare kullen var Margareta Johansdotter Humble. Deras gemensamma barn var fyra söner (Johan, Isak, Anders och okänd) och en dotter (troligen Maria född 1689) och uppskattningsvis var de alla födda före 1690.


Förmyndare för denna Per Larssons senare kull var Staffan Eriksson i Fånby, Vendel som var gift med Karin Johansdotter Humble. Margareta i Snatra och Karin i Fånby bör vara systrar och i så fall båda döttrar till Johan Påvelsson Humble.


Sonen Anders Persson var skräddarlärling i Uppsala när han fick bördsbrev 1706


Harvikssläkten 2


En nyligen ställd fråga under släktnamnet Spilhammar fick mig att tänka på ett släktskap som jag misstänkte förelåg när jag för tio år sedan forskade på Film och Morkarla.


Ett Påvel Humbles barnbarn Karin Eriksdotter var gift med en Zachris Persson. I samband med bördsfrågor rörande Harvik mm förekommer denne Zachris några gånger i domböckerna åren 1678-1686 (även i husförhör Harvik 1686 men inte 1687). Han hade varit någon form av uppbördsman men kommit i obalans och en tid till och med suttit i fängsligt förvar.


Min första hypotes var att denne Zachris som inte antecknas från Harvik, Dannemora efter 1686 är samme man som är bosatt i Kyrkbyn, Film senast 168(7). Efter drygt tio år flyttar han med sin familj till Österby, Morkarla. De tre platserna ligger inom ca en mils radie och den senare flytten är dokumenterad i kyrkböckerna.

Zachris i Kyrkbyn/Österby förefaller få nio barn mellan 1687-1713 varav barnet M(ats?) som föddes 1687 troligen är sonen som avled i januari 1688 (två av döttrarna är troligen födda i Morkarla i en flerårig lucka i födelseboken).


Ett tionde barn Karin Zachrisdotter var det första som gifte sig (1708). Hon verkar därmed vara det äldsta syskonet och förmodligen född före 1687.


Ovanstående antyder att Zachris Persson först hade varit gift med Karin Eriksdotter (Påvels barnbarn) i Harvik och att dottern Karin Zachrisdotter borde vara född i det giftet. De övriga barnen passar bra in för att alla vara födda i hans senare gifte med Anna Matsdotter vilket var namnet på hans efterleverska och trolig hustru ända sedan tiden i Kyrkbyn.


Vad hade nu detta att göra med frågan under Spilhammar? Ingenting visade det sig men i förstone tänkte jag att ovanstående Zachris Persson kunde vara lämplig faderskandidat till Katarina Zachrisdotter Palm. Hon skulle nämligen enligt bouppteckningen i Falun vara kusin med kyrkoherden Per Spilhammar och hans systrar Sara (g m Sylvester Bjugg) och Catharina (Ståhles änka). Men min tanke föll omsider platt eftersom Zachris barn med Karin Eriksdotter inte skulle ha varit kusiner, utan tremänningar till Anders Spilhammars barn. Om de uppgifter som förekommer på nätet är korrekta så skulle heller inte Per Spilhammar och Sara Spilhammar vara födda i den kullen som hade Humbleättlingen Sara? Bengtsdotter Berg till mor. Att de skulle ha ett berättigat arvsanspråk efter ett barn till Zachris Persson skulle alltså ändå inte varit att vänta.


Nu uppstod dock en andra hypotes som skulle kunna förklara Spilhammarfrågan men samtidigt är besvärande för första hypotesen. Anders Spilhammars andra hustru hette enligt släktträd på webben Anna Eriksdotter Wik. Det är lätt att tänka sig att namnet Wik kunde ha varit en anspelning på Harvik. Domböckerna bekräftar att Zachris Perssons hustru Karin hade en syster som hette Anna Eriksdotter (Påvels barnbarn) från Harvik. Om denna Anna blev Anders Spilhammars andra hustru skulle kyrkoherden Per Spilhammar vara kusin och kunna ärva en dotter efter Zachris Persson. Om denna hypotes stämmer var Anders Spilhammars första och andra hustru kusiner och släktskapet passa med bouppteckningen från Falun 1743.


Karin Zachrisdotter Palm som bouppteckningen gällde skulle vara född vid Dannemora gruvor och ha en far som varit bokhållare vid Sahlsta gård (Vattholma?). Har någon sett till någon Zachris vid Sahlsta eller Vattholma under tioårsperioden runt 1690?


Finns det någon kunskap om ursprunget för Anders Spilhammars andra hustru Anna Eriksdotter Wik? Är hennes föräldrar kända?