NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-09-23

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-09-23
Skrivet av: Anders Eriksson skrivet 2003-06-03, 16:26
Hej igen alla Våxtorpsforskare!
Tack för alla de svar jag fick angående Bengt Perssons barn (Bölinge). På detta sätt fick jag bekräftat att den Beata jag hade uppgifter om verkligen var Bengts dotter. Fick dessutom uppgifter om hans andra barn födda i Våxtorp. Detta förde min forskning framåt i flera steg.
Jag har dock ännu en fråga, om någon eventuellt vet något. Det gäller Bengts föräldrarhem i Bölinge, där han gick så många år som hemmason och dräng innan han slutligen flyttade till Ränneslöv. Är det någon som vet om denna gård i Bölinge hade något namn eller någon beteckning? Samt var i Bölinge den var belägen. Det fanns ju flera gårdar i Bölinge. Kan den eventuellt ha gränsat mot Skåne uppe vid Snibe mosse? Dessutom, är det någon som vet vem som tog över denna gård när föräldrarna avled? Kan det varit någon av de andra bröderna? Föräldrarnas namn var Per Larsson (född i Knopparp) samt Johanna Nilsdotter (född i Smedjeryd). Efter de uppgifter jag har skulle Bengt som var äldsta barnet även haft syskonen: Jöns, Nils, Petter, Johan samt Johannes. Skulle bli väldigt tacksam om någon som eventuellt har uppgift på detta kunde svara.
Vänliga hälsningar Anders!