NULL Skriv ut sidan - SV: Anbytarforums innehåll

Anbytarforum

Titel: SV: Anbytarforums innehåll
Skrivet av: Ronny H skrivet 2018-05-16, 19:29
Jag får väl gå mot strömmen och säga att jag tycker att det är en klart positiv ändring. Jag registrerade mig för några veckor sedan och tyckte det var lite överambitiöst att jag var tvungen att ange diverse personuppgifter för att registrera mig och att dessutom hela namnet visades vid varje inlägg.
Om man som jag har ett ovanligt namn som är lätt att Googla så får det några konsekvenser:
- Skriver man en fråga på forumet och sedan föjer upp med några fler inlägg i samma tråd så hamnar den väldigt upp på Googles ranking och puttar ner min hemsida, min Linkedinprofil etc. och andra sidor där jag själv medvetet valt vad jag vill ha med. Det sabbar min personliga marknadsföring helt enkelt.
- Jag är inte helt bekväm med att det är lätt att kartlägga mig på internet. Det handlar inte om att "våga stå för det man skriver" eller liknande, men om mitt namn skulle synas i alla forum etc. där jag är eller varit aktiv så skulle man på fem minuter kunna lista ut att "han brinner för a och är även intresserad av b, c och d. Förut pysslade han med e, men verkar ha slutat med det för ett par år sedan, det verkar sammanfalla med att han fick problem med hälsan enligt forum f." Jag gillar inte att t.ex. en potentiell arbetsgivare kan få fram allt detta med några musklick.

Vad beträffar gpdr så har jag ingen aning om förändringen är nödvändig eller inte.
Sedan kunde det ju ha skötts lite smidigare. T.ex. kunde man bara kopierat fältet "För och efternamn" till ett nytt fält "forumnamn" och skickat ut ett mail med information om att man själv får ändra namnet om man vill. Det hade varit säkerhetsmässigt bättre också.