NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-09-23

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-09-23
Skrivet av: Annika Hansson skrivet 2003-04-01, 20:10
Hej!
Gerti, vigselregistret som finns på www.ddss.nu och som även finns att köpa på cd, sträcker sig endast fram till 1860. Jag kollar gärna datum senare om du vill, eller så kan du leta upp Östra Karups minnesvårdsförenings hemsida och beställa deras publikation (1692-1894)direkt där. Det är ingen bok med hårda pärmar utan mer som ett tjockt kompendium. Ett tips om du beställer där är att skicka ett vanligt brev eller ringa. Jag försökte att beställa via e-post i över en månads tid.
 
Elisabeth, anledningen till att jag tror att Christina f 28/12 1843 är samma person som Kierstin Jönsdotter är följande:
1. Det finns bara ett enda par vigda i Våxtorps församling där mannen heter Nils Andersson och är född 1844, och som dessutom är gift med en kvinna född 1843. 2. Denne Nils Andersson finns inte med i Våxtorps födelsebok 1844 med det födelsedatum som du angav, 5 januari,vilket tyder på att han inte är född i socknen. Det stämmer överens med de uppgifter som finns i vigselboken. 3. Eftersom det inte fanns någon norm för hur man stavade förnamn, så har jag erfarit att samma person kan heta t ex både Kjerstina, Kierstina eller Christina under en livstid kyrkböckerna.  
MVH Annika Hansson