NULL Skriv ut sidan - SV: Anbytarforums innehåll

Anbytarforum

Titel: SV: Anbytarforums innehåll
Skrivet av: Hans Olof Johansson skrivet 2018-05-14, 14:27
Ytterligare en spik i Anbytarforums kista...  :(

Anbytarvärdens meddelande går förstås inte att svara på, men det finns att läsa här:

https://forum.genealogi.se/index.php?topic=153254.msg1469508#msg1469508

Jag har inte satt mig in i GDPR, men jag tvivlar på att det kan förbjuda användningen av personnamn i ett kunskaps- och faktainriktat forum där det kan vara betydelsefullt att veta vem som svarar på ens frågor - och även ibland vem som frågar.

Såvitt jag förstår har vi alla som blivit medlemmar varit medvetna att det namn vi skriver in också kommer att synas i anslutning till våra inlägg. Däremot har väl ingen av oss givit tillstånd till att våra användarnamn, som används vid inloggningen, ska bli offentliga. Det kan ju vara ganska känsligt med tanke på att många lär använda samma användarnamn och kanske även samma lösenord på många olika ställen.

Att Släktforskarförbundet istället för att genom mejl underrätta alla berörda, som vi sett otaliga exempel på den senast tiden, väljer att utan förvarning offentliggöra alla användarnamn är väl snarast ett flagrant brott mot meningen med den nya personuppgiftslagen.

Hälsningar
Hans Olof Johansson