NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-04-01

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-04-01
Skrivet av: Anders Eriksson skrivet 2003-02-02, 12:02
Hejsan!
Vad jag förstår ligger Fladalt och Hellede i Våxtorps socken. Jag hade tidigare lagt in en efterlysning efter en person därifrån, men tydligen lagt den på fel plats. Men nu är jag väl ändå rätt?
Efterlysningen gäller en Nils Persson, troligen född mellan 1810-1820 i antingen Hellede eller Fladalt (något osäkert vilken av platserna). Han hade i vart fall minst tre syskon: Bengt, Johanna och Petter. Nils som jag söker efter flyttade först till Harbäckshult där han innehade en gård en tid (Harbäckshult 1/6). År 1842 inköpte han en gård i Snäckebotorp (Tåssjö) där han sedan bodde till sin död 1888-89. Hans ena broder Petter anskaffade vid samma tid också en gård i Snäckebotorp (granngården). Den andre brodern Bengt bodde kvar på föräldrargården (Hellede el Fladalt), denne broder Bengt hade en son som hette Janne Bengtsson. Var Nils Perssons syster Johanna tog vägen finns inga uppgifter om.
Om någon kan hjälpa mig med uppgifter om denne NILS PERSSON vore jag mycket tacksam. Om när han var född, var födelsegården hette, samt något om hans föräldrar. Gärna något om syskonen också om det är någon som vet.
Vänliga hälsningar
Anders!