NULL Skriv ut sidan - SV: Hjälp med att hitta Clara Lundberg i Torrlösa och Lund

Anbytarforum

Titel: SV: Hjälp med att hitta Clara Lundberg i Torrlösa och Lund
Skrivet av: Gustav Andreasson skrivet 2018-05-11, 16:32
Hej Markus,

Vilken fantastisk trave med information. Tack! Jag har endast hunnit skumma igenom dina inlägg hittills, det får nog bli en kanna kaffe före jag verkligen hugger tag i dem.

Jag noterade att du besvarade din egen fråga kring Påhls födelseort. Jag tittade på detta igår och kom fram till samma slutsats som du, angående Kvibille.
Mycket intressant att du kartlägger Lund så där, men vilket arbete det måste vara. Använder du Excel för att hålla reda på allt?

Före jag sätter mig och läser igenom dina svar mer ordentligt så tänkte jag dela med mig om Andreas Persson, så att du slipper vänta längre än vad som behövs för det. Jag är helt enkelt hans ättling på fädernets sida i rakt nedstigande led. Min mamma har släktforskat i många år, men satt länge fast på Andreas ursprung eftersom det står just Andreas Persson i kyrkoarkiven, med Sövdeborg som födelseort. Problemet är att där finns ingen Andreas registrerad i Sövde. När jag själv plockade upp intresset för en tid sedan så började jag också gräva i fallet Andreas. Till slut ställde jag en fråga här på forumet och fick hjälp av Eva Dalin som skrivit även i denna tråden. På så vis lärde vi oss att han var född i Torrlösa till Clara, och att han måste bytt namn när han till slut bildade familj.

Nu har jag dessvärre inte alla mammas anteckningar till hands, men Andreas liv såg ut ungefär så här:

1810 - Född 23/6 i Torrlösa utav Clara Lundberg, som oäkting.

1814 - Troligen föräldralös nu, om inte tidigare, i och med Claras bortgång som du nämnt tidigare.

1816 - Blir fosterbarn till Sven Johan Winberg (född i Nödinge 11/8 1759) och Maja Britta Pettersson (född i Lund 1/11 1779) i Skartofta. Sven var skolmästare och senare trädgårdsmästare, och familjen bodde på skolhuset. De hade även två biologiska döttrar som var utflyttade när Andreas flyttade in. (Öved (M) AI:6 1813-1819 Bild 35.)

1820 - Flyttar med sin fosterfamilj till Drottens Rote i Lund. (Lunds domkyrkoförsamling (M) AI:12 1821-1825 Bild 25.)

1823 - Flyttar till Sankt Peters Kloster ensam som dräng, fast jag är inte helt säker på var han bodde eftersom det står No 9 Nöbbelöf under hans namn. Skrevs Nöbbelöf in i samma bok här, tro? (Sankt Peters kloster (M) AI:4 1819-1824 Bild 116 samt 127.)

Sedan blir det lite rörigt under några år. Han hoppar fram och tillbaka mellan Norra Nöbbelöv och Vallkärra, troligen i sitt arbete som dräng?

1830 - Bor i Norra Nöbbelöv No 9, kom från No 3 1830. Här stryks Torrlösa som födelseort och ersätts med Sövdeborg, och Winberg stryks och ersätts med Persson. (Norra Nöbbelöv (M) AI:2 1830-1838 Bild 64.)

1835 - Bor i Norra Nöbbelöv No 3, inflyttad från Vallkärra 1835. (Norra Nöbbelöv (M) AI:2 1830-1838 Bild 31.)

Följande har min mamma källorna för, så tyvärr kan jag inte ange dem just nu. Men det är så klart relativt enkelt att kolla upp på ArkivDigital.

1837 - Flyttar tillbaka till Wallkärra.

1844 - Gifter sig i Vallkärra med pigan Karna Olsdotter, 34 och 17 år gamla. De flyttar in i hennes barndomshem No 7.

1845 - Sonen Jacob föds 24/2 på No 7.

1847 - Dottern Karna föds 7/1.

1849 - Dottern Bengta föds 18/9 på No 15 (Fattighuset).

1851 - Dottern Karna (möjligen Hanna) föds 7/11 på No 7 efter tillbakaflytt 1850.

1854 - Sonen Pehr föds 19/8 på No 7.

1855 - Sonen Pehr dör 3/4.

1856 - Sonen Pehr föds 1/6 på No 7.

1857 - Dottern Karna dör 1/10.

1859 - Karna (möjligen Hanna) dör 10/4 och Bengta dör 15/5.

1860 - Sonen Jacob flyttar till No 9.

1861 - Andreas dör 27/8.

Vi håller fortfarande på att reda ut vissa detaljer, så det är möjligt att något här skulle kunna vara fel. Som jag förstår det så överlevde alltså två barn; Jacob och Pehr den yngre. Pehr skulle sedan bli min förfader.

Mycket kul, därför, att nu lära oss mer om Clara. Den heliga gralen i det här läget vore att även ta reda på vem Andreas pappa var, men det är nog omöjligt. Kan ju varit allt från en kringstrykande ungkarl till en pojkvän som Clara aldrig gifte sig med. Nästa steg blir att som Eva Dalin rekommenderade, titta på Lunds Fattigvårdsstyrelses arkiv för att se om där finns någon korrespondens rörande Andreas vid tiden då han övergavs.

Mvh, Gustav